Elmondta, az emberek többsége „nem ismeri a teste működését”.
Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat kommunikációs vezetője kérdésre válaszolva közölte, az évi 1,25 millió esetből nem mindegyik igényel azonnali, életmentő beavatkozást, amikor pedig elindul a mentőautó egy címre, sosem tudják előre, mire lehet számítani a helyszínen. A közterületi újraélesztések száma például több mint hatezer minden évben, nem mindegy tehát, hogy mikor ér oda a segítség – tette hozzá.
„Évről évre egyre többször riasztanak minket, a feladatszámunk folyamatosan növekszik, még ha csak néhány százalékkal is. Tényleg megérne egy tanulmányt, miként lehetséges az, hogy
egy kevesebb mint tízmilliós ország lakosságának kilencedét-tizedét minden évben meg kell menteni”
– magyarázta Győrfi Pál a Világgazdaságnak adott interjújában.
Arra felvetésre, hogy mégis miért van ennyi riasztásuk, Győrfi Pál elmondta: a válasz több tényező együttállásában, például a népegészségügyi problémákban is keresendő. Itthon magas a krónikus betegségben szenvedők aránya, akiknél ráadásul gyakran szövődmények is fellépnek – fogalmazott.
Másik okként a demográfiai helyzetet jelölte meg: amelyik társadalomban magas az idősek aránya, ott többször van szükség mentőre. Harmadik okként megemlítette, hogy a szociológiai körülményekre és az egészségkultúrára is visszavezethető a magas feladatszám.
„A felmérések azt mutatják, hogy – és itt nem kizárólag magyar jelenségről van szó –
az emberek nagy része sajnos nem ismeri a teste működését,
sokan például előbb észreveszik, ha valami gond van a kocsijukkal, mint saját magukkal. A két végletet egyaránt megtapasztaljuk nap mint nap:
előfordul, hogy 37.2-es hőemelkedés miatt ordítva követelik tőlünk a mentőhelikoptert,
míg másszor stroke vagy infarktus esetén sem tartják szükségesnek mentőt hívni. A várakozás ilyenkor életveszélyes, mert
az illető kicsúszhat abból az időablakból, amikor még lehetne rajta segíteni”
– fejtegette.
Győrfi Pál azt mondta, „szerencsés”, hogy a 112-es hívószám mellett az ÉletMentő App is egyre elterjedtebb, ez – mondta – megkönnyíti az ő munkájukat is. Az elmúlt időszakban meg tudták duplázni a sikeres újraélesztések számát, ez a társadalom bevonásának, a kommunikáció új módszereinek és a Szív City applikációnak is köszönhető, amelynek immár több mint 50 ezer használója van – ismertette.
Elmondta: az egyes országok mentőszolgálatát „nem igazán lehet egy az egyben összehasonlítani„, már csak azért sem, mert van olyan környékbeli ország, ahol 27 különböző mentőszervezet próbál összehangoltan dolgozni, miközben olyan állami, egységes rendszer, mint amilyen nálunk van,
„máshol nem létezik„.