Köszönetet mondtak nekik.
Elfogadták az Európai Parlament szakbizottságának álláspontját az úgynevezett Euro7 szabályozási csomagról, amely a gépjárművek szennyezőanyag-kibocsátásával foglalkozik. Az eredeti javaslatot a szakbizottság némileg finomította,
a Fidesz úgy véli, mindez „a jobboldal egységes kiállásának köszönhető„,
ugyanakkor a liberálisok is ezen az állásponton voltak – hívta fel a figyelmet a hvg.hu.
Az Európai Parlament Környezetvédelmi, Közegészségügyi és Élelmiszer-biztonsági Bizottsága (ENVI)
52 igen szavazattal, 32 nem szavazattal, egy tartózkodás mellett fogadta el álláspontját
a gépjárművek típusjóváhagyására és piacfelügyeletére vonatkozó uniós szabályok (Euro 7) felülvizsgálatáról. Ez pedig azért lényeges, mert ha novemberben a plenáris ülésen is megerősítik, úgy ez a dokumentum lesz az EP tárgyalási mandátuma a tagállamokkal folytatott egyeztetésen.
A képviselők által elfogadott javaslat többek között szigorúbb határértékeket javasol az autóbuszok és a nehéz tehergépjárművek kipufogógáz-kibocsátására vonatkozóan, beleértve a valós vezetési kibocsátások szintjét is.
A csomagban azt indítványozzák, hogy a jelenleg hatályos kibocsátási szabványok (Euro 6/VI) 2030. július 1-jéig legyenek érvényesek a személygépkocsikra és a kisteherautókra, valamint 2031. július 1-ig az autóbuszokra és teherautókra. Az Európai Bizottság javaslata eredetileg ennél jóval szigorúbb volt: az előterjesztésben még 2025 és 2027 szerepelt.
„Sikeresen megtaláltuk az egyensúlyt a környezetvédelmi célok és a gyártók létfontosságú érdekei között. Káros lenne olyan környezetvédelmi politikák végrehajtása, amelyek károsak Európa iparára és polgáraira egyaránt.
Kompromisszumunkkal minden érintett fél érdekeit szolgáljuk, és kerüljük a szélsőséges álláspontokat”
– mondta a szavazást követően Alexandr Vondra, a téma előadója, az Európai Konzervatívok és Reformerek cseh képviselője.
Tóth Edina fideszes EP-képviselő „Az Európai Parlament jobboldala megmentette az európai autóipart!” címen adta ki sajtóközleményét az üggyel kapcsolatban. A kormánypárti politikus úgy vélte: „a jobboldal egységes kiállásának köszönhetően sikerült biztosítanunk azt, hogy az új szabályok ne növeljék az autógyártás költségeit”.
„A jelenlegi háborús inflációs környezetben meg kell védenünk polgárainkat a brüsszeli baloldal felelőtlen javaslatai miatt kialakulandó újabb áremelésektől”
– tette hozzá Tóth Edina, így eszerint „az egységes jobboldali kiállásba” beletartozik az Orbán-kormány által rendre „a nemzetközi baloldalhoz” sorolt Európai Néppárt, illetve a liberálisok is. A lap információi szerint ugyanis ez a két frakció is támogatta a javaslatot,
nélkülük nem is született volna meg a döntés.
Tóth Edina egyébként elmondta, szerinte jogosak voltak az autógyártók aggodalmai.
„Brüsszel eredeti javaslattervezete láttán úgy érezték, hogy az új szabványok miatt a hagyományos belső égésű autók technikáját szinte lehetetlen költséghatékonyan fejleszteni, és a javaslatok akár az autógyárak bezárását is okozhatták volna”
– fejtegette a fideszes politikus.
A szabályok könnyítését a szociáldemokrata frakció határozottan elutasította, kiemelve,
a levegőszennyezés évente körülbelül 300 000 ember életét követeli idő előtt Európában.