Már el is fogadtak ehhez egy törvényt.
15 százalékos állami hirdetési korlátot ír elő egy új uniós törvény
– számolt be róla a 24.hu kedden.
448 szavazattal, 102 ellenében és 75 tartózkodással az Európai Parlament strasbourgi plenáris ülésén elfogadta az Európai Bizottság által előterjesztett, a tömegtájékoztatás szabadságáról, illetve a belső piaci médiaszolgáltatások közös keretének létrehozásáról szóló jogszabályjavaslatot.
Az EU a törvénnyel megakadályozná a külső nyomásgyakorlást az újságírókkal szemben.
Megtiltanák, hogy az újságírókat forrásaik felfedésére kényszerítsék, hozzáférjenek titkosított tartalmaikhoz, vagy kémprogramokat használjanak megfigyelésükre.
Az unió szeretné elérni, hogy minden médiumnak nyilvános legyen a tulajdonosi szerkezete, valamint azt is, hogy nyilvános legyen, mennyi állami támogatást és kormányzati hirdetési forrást kap egy-egy médiatermék.
A nagy közösségi platformokat arra kötelezné a törvény, hogy minden, az alkalmazásukon megjelenő hírszolgáltató oldalon megjelöljék, hogy kiderüljön:
független vagy nem független források.
A döntés értelmében egy adott médiaszolgáltató, online platform, vagy keresőmotor nem kaphat többet az állami hirdetésekből egy tagországon belül, mint az ottani hatóság által a hirdetésekre elkülönített teljes költségvetés 15 százaléka. Az EU szerint ezzel el lehetne kerülni az állami megrendelésektől való függőséget.
A közpénzek kiosztásának feltételeit a képviselők nyilvánossá tennék.
Ezenfelül egy új független szerv, a Médiaszolgáltatásokat Felügyelő Európai Testület felállításáról is rendelkeztek. Ez szigorúan független lenne az Európai Bizottságtól, így tudná hatékonyan ellenőrizni az európai sajtószabadságot.