Kettős felhasználásra építenék át a vasúti közlekedés egy részét.
Katonai célokra tervez az Orbán-kormány vasúti programokat, amelyekhez részben az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz nevű EU-s pénzügyi alapból szerezne pénzt – szúrta ki a részleteket hvg.hu egy friss határozatban.
Orbán Viktorék 5 projektbe vágnának bele:
- Szolnok állomásának átjárhatóságát fejlesztenék a polgári és katonai kettős felhasználási követelményeknek megfelelően.
- Emellett a jelenleg rossz állapotú Gubacsi vasúti híd helyett újat építenének a Soroksári-Duna-ág fölött. A híd és a Corvin úti csomópont közötti vasúti pályát kétvágányú vágányhálózattá építenék ki – így „lehetővé válik nagyobb tömegű katonai rakományok vasúton való eljuttatása a Csepeli Szabadkikötőbe”.
- Továbbá a tatai vasútállomás mellé új rakodó építését tervezik – készül a környezetvizsgálati hatástanulmány, valamint az engedélyezési tervek is.
- Valamint az előkészítésre kérnek pénzt a vasúti infrastruktúra polgári és védelmi kettős felhasználásra való alkalmassá tételéhez az országos vasúthálózat azon kelet-magyarországi állomásain, amelyek a transzeurópai törzshálózaton találhatók: Szob, Felsőzsolca, Szikszó, Forró-Encs, Hidasnémeti, Cegléd, Szolnok, Szajol, Kisújszállás, Demecser, Záhony, Mezőtúr, Békéscsaba – a határozat melléklete kelet-magyarországiként nevezi meg a felsorolt településeket.
- Emellett a NATO által is használni kívánt, jelenlegi állapotukban megerősítést igénylő hidakat is átépítenék, szintén polgári és katonai kettős használatra.
Lázár Jánosra vár a feladat, hogy csütörtökig benyújtsa a javaslatokat az EHE 2023. évi katonai mobilitási pályázatára. Amennyiben az Európai Bizottság támogatja a kormány tervét, úgy az építési és közlekedési miniszternek előterjesztést is kell készítenie a szükséges feladatokról, és a források biztosításáról.
A beruházások összköltsége mellesleg 107 milliárd forintra rúg – 48 milliárdot várnak az EU pénzügyi alapjából, 59 milliárdot pedig a hazai költségvetésből lapátolnának ki.