Erre érdemes odafigyelni.
A bűnözők a kibertérben egyre inkább a fogyasztók megtévesztése, érzelmi manipulációja révén érnek célt, ezért erősíteni kell az ügyfelek pénzügyi tudatosságát, fel kell készíteni őket a kockázatok kezelésére – mondta Túri Anikó a KiberPajzs Edukációs Program aktualitásait ismertető sajtótájékoztatón Budapesten csütörtökön.
A Gazdaságfejlesztési Minisztérium (GFM) közigazgatási államtitkára megjegyezte: amellett, hogy szükséges emelni a fogyasztók védelmi szintjét, növelni kell a pénzforgalmi szolgáltatásokba vetett bizalmat is, és fontos az is, hogy a csalás áldozatává váló fogyasztók segítséget kapjanak.
Figyelmeztetett: haladéktalanul jelezni kell a pénzügyi szolgáltatónak, ha valaki csalás áldozatává vált, hogy minél hamarabb ki tudják vizsgálni a körülményeket. Amennyiben a tranzakciót nem hagyták jóvá, az ügyfél visszakapja a pénzt – fűzte hozzá.
A politikus úgy fogalmazott: sokszor az érzelmi ráhatás eredményeként az ügyfél jóváhagyja az ügyletet, megadja a manipulatív telefon hatására az érzékeny adatokat, de ilyenkor is mindent meg kell tenni a csalók felderítése érdekében.
Akit Magyarország területén belül a csalók megtévesztenek és emiatt krízishelyzetbe kerül,
nyolc napon belül jogosult az áldozatsegítő szolgáltatásra
– mutatott rá az államtitkár.
A digitalizáció révén egyre hangsúlyosabbá válik az elektronikus pénzforgalom, és ezzel párhuzamosan a pénzügyi visszaélések száma is megnövekedett – összegezte Túri Anikó.
Patai Mihály az eseményen elmondta: a magyar elektronikus pénzforgalmi rendszer biztonsági szempontból is kiemelkedő a nemzetközi mezőnyben, ugyanakkor
fontos foglalkozni a visszaélések megelőzésével, illetve növelni kell a tájékozottságot.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) alelnöke kitért arra is, hogy egy központi visszaélésmegelőző rendszert készítenek elő, amelynek a felelőse a GIRO Zrt. lesz, valamint kérte a szükséges jogszabályváltoztatásokban való közreműködést a GFM-től.
Hozzátette: a kiberpajzs.hu honlap is hozzá fog járulni ahhoz, hogy sikeresek legyenek a kezdeményezéssel. Mint mondta, az edukációs programhoz a GFM mellett a több millió ügyfelet kiszolgáló Magyar Államkincstár is csatlakozott.
(MTI)