Dávid Ferenc: Három szoba, három gyerek, négy kerék

A számok magukért beszélnek!

Érdekes számsorokra hívom fel a figyelmet, amelyek a Magyar Távirati Iroda online felületén lelhetők fel. Úgy érzem, hogy jelzésértékű adatok, jól illusztrálják a magyar társadalom pénzügyi helyzetét, hitelesen mutatják a vásárlási hajlandóságot. Négy év személygépkocsi-forgalmazási adatai következnek.

Kezdem a Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett új személygépkocsik számával, illetve a visszaesés mértékével (2019.év=100 %):

2019. év 162.944 új személygépkocsi 100%
2020. év 131.766 új személygépkocsi 80,87%
2021. év 125.138 új személygépkocsi 76,80%
2022. év 115.764 új személygépkocsi 71,05%

Folytatom az első alkalommal forgalomba helyezett használt személygépkocsik számával, illetve a visszaesés mértékével (2019. év=100 %):

2019. év 151.554 használt személygépkocsi 100%
2020. év 126.725 használt személygépkocsi 83,62%
2021. év 129.053 használt személygépkocsi 85,15%
2022. év 121.887 használt személygépkocsi 80,42%

2023 első negyedévében 30.739 új személygépkocsit helyeztek forgalomba, és 25.519 használtat.

Megállapítható, hogy 2019 és 2022 között csaknem 30%-kal csökkent az új gépkocsik forgalomba helyezése, és majdnem 20%-kal a használtaké. A gépkocsik árának viharos gyorsaságú emelkedése, és ezzel egyidejűleg a lakosság vásárlási képességének és kedvének jelentős csökkenése egyaránt tükröződik a számokban.

Rossz tendenciának vagyunk tanúi és elszenvedői, hiszen ez a számottevő piacszűkülés volumencsökkenés a már korábban megvásárolt autómatuzsálemek további használatát eredményezik, azaz

öregszik az utakon lévő, egyébként sem túl fiatal személygépkocsi-állomány, amelynek közvetlen környezetkárosító hatása van.

A kereskedők sincsenek könnyű helyzeteben, hiszen az „elszabadult” árak következtében nehezedtek az értékesítési körülmények is. Egy luxusautónak nem nevezhető Suzuki Vitara ára (a „fapados”, azaz a legolcsóbb változat) csaknem 7 millió forintba kerül, és a városi kiskocsiként számon tartott Toyota Yaris esetében is hasonló a kiskereskedelmi ár.

Nyugodtan kimondhatjuk, hogy a gazdasági és társadalmi válsággal küzdő Magyarországon az új autó vásárlása és annak üzembetartása rendkívül nagy megterhelést jelent a családok számára, a felsőbb kategóriájú, minőségi gépjárművek rendszeres használata pedig

lassan luxusnak számít.

Nem régen olvastam, hogy Orbán Viktor „nagy mondásai” rövid időre felkerültek egy felújított csepeli iskola falára. Látva az autóértékesítési adatokat eszembe jutott a kormányfő egyik – a 2000. évi országértékelőjén bedobott – legemlékezetesebb szlogenje (vágya, elvárása): „három szoba, három gyerek, négy kerék”. 2023-ra eljutottunk oda, hogy a mai fiatal felnőttek számára – saját erőből – a három szoba szinte elérhetetlen, a három gyereket csak kevés család vállalhatja felelősséggel, és most megtudhattuk, hogy

a négy kerék is zötyögős útra tévedt!

Dr. Dávid Ferenc

Valódi Hírek