Három hónap alatt egy kisvárosnyi ügyfél szüntette meg lakossági betétszámláját.
Eddig soha nem látott nyereséget produkáltak idén a magyar bankok, ugyanakkor ennek jelentős része csak virtuális profit. A hitelezett ügyfelek és betétesek száma folyamatosan csökken: három hónap alatt egy kisvárosnyi lakossági ügyfél szüntette meg a betétszámláját, több fiókot is bezártak és a szektoron belül elbocsátások is voltak – derül ki a Bank360.hu elemzéséből.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) friss adatai szerint a hitelezés ugyan a földbe állt, de a bankok eredménye kiválóan alakult az első félévben. Konszolidáltan
978 milliárd forint nyereséget ért el
hat hónap alatt a hitelintézeti szektor, ebben az adatban viszont benne van a leánycégekből származó nyereség is, ami az OTP Bank esetében például a nyereség kétharmadát tette ki. Ez az 1000 milliárdos banki profit pedig
több mint a négyszerese a tavalyinak.
De rekordokat döntött a nem konszolidált, csupán magyarországi tevékenységet tartalmazó nyereség is, amely 676 milliárd forint lett, ez pedig több mint a háromszorosa a tavalyinak.
Jelezték, szintén javított a hazai pénzintézetek nyereségén az, hogy bizonyos államilag támogatott hitelek (például a babaváró támogatás) mögött álló állampapírok felértékelődtek. Felhívták rá a figyelmet, hogy ez a nyereség viszont virtuális, amely csak a könyvelésekben létezik.
Ugyanakkor az idei évben már jelentősen csökkent a betétállomány. A magas infláció és a betéti kamat-csökkenés arra késztette az ügyfeleket, hogy más formában fektessék be a pénzüket, illetve sokan lehettek azok is, akik a megélhetési költségek emelkedése miatt hozzányúltak a megtakarításaikhoz. Herman Bernadett, a Bank360.hu vezető szakértője úgy látja, ez lehet az oka annak, hogy
a betétállomány az első félév végére 40 600 milliárd forint alá csökkent.
A vállalati betétek állománya az év eleje óta több mint 6, a háztartási betéteké pedig több mint 8 százalékkal esett.
A hitelállományok ugyan némileg nőttek, de az inflációnál lényegesen kisebb mértékben. A vállalati hitelállomány 2022 júniusához képest 8,8 százalékkal bővült, a háztartások hitelállománya viszont alig 4 százalékkal nőtt egy év alatt. A vállalatoknál 4 százalék körül van szektor szinten a nem teljesítő hitelek aránya, a háztartásoknál 3,4 százalék ez a mutató – ismertették.
A digitális átállásnak és a bankfúzióknak köszönhetően egyre kevesebb az olyan hely, ahol az ügyfelek személyesen intézhetik a banki ügyeiket. A jegybank adatai szerint
a fiókok száma 1487-re csökkent,
vagyis március óta újabb három fiók szűnt meg. A bankok átlagos dolgozói létszáma szintén majdnem ezer fővel csökkent három hónap alatt. Március végén még 39 499 alkalmazott volt a hitelintézeteknél, június végén a létszám 38 585 főre apadt.
Az ügyfelek száma is mérséklődött az első negyedév óta. A hitelezett ügyfélállomány 38,5 ezerrel esett vissza, ebből több mint 33 ezer lakossági ügyfél volt. Összesen 3,42 millió hitelezett ügyfél maradt a bankoknál, amiből nem egészen 3,2 millió a lakosság. A betétesek száma 55 ezerrel 10,13 millióra csökkent. Három hónap alatt egy kisvárosnyi lakossági ügyfél, 50,6 ezer ember szüntette meg a betétszámláját, így
a lakosságnak már csak 9,23 millió betétszámlája maradt.