Fideszes prominensekig vezetnek a szálak.
Az MBH Bank felügyelőbizottságának nincs arról információja, miként mehetett át az ország legújabb nagybankján annak a luxusjachtnak a beszerzése, amelyen lefotózták a bank egyik tulajdonosát, Mészáros Lőrincet és feleségét, Várkonyi Andreát – írta a 24.hu.
A hajó jelenleg is a francia partok körül cirkál. Most a lap megpróbálta kideríteni, honnan jöhetett a pénz a 27 milliárd forintot érő jachtra egy olyan banki leányvállalatba, amely – hangsúlyozták – tavaly még veszteségesen működött.
Mészárosék hamar megvetették a lábukat az új magyar pénzintézetben, amelyet Orbán Viktor kormányfő nagy álmai miatt, jelentős kormányzati támogatással hoztak létre három bank összeolvasztásával. Az ország második legnagyobb bankjának számító MBH Bank Nyrt. az MKB Bank, a Budapest Bank és a Takarékbank összefésülésével jött létre, mára pedig cirka 50 százalékban Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozik, miközben az állam „beéri” a kisebbségi, 30 százalékos részesedéssel.
Mészáros családja viszont nemcsak főtulajdonos a pénzintézetben, hanem az operatív vezetésben is képviselteti magát: Mészáros Lőrinc lánya,
Mészáros Beatrix vezérigazgató-helyettesi posztot tölt be, ő felel a bankholding leányvállalataiért.
A szerepek leosztása akkor is ez volt, amikor júliusban az MBH Bank egyik leányvállalata, az Euroleasing Zrt. Máltán megszerezte a Rose d’Or nevű luxusjachtot. Mint a 444.hu fotóiból kiderült: a felcsúti milliárdos felesége, Várkonyi Andrea, valamint családtagjai társaságában ezzel a gigantikus, 62 méter hosszú hajóval rótta a Földközi-tengert. Viszont most szárnyra kelt a hír, hogy Mészáros Beatrix is ott lehetett a hajó fedélzetén.
Az üggyel kapcsolatban a portál kereste a bankholdingot is. Többek között arról érdeklődtek, hogy
- a leányvállalatokért felelős vezérigazgató-helyettesnek, Mészáros Beatrixnak volt-e szerepe Rose d’Or megvásárlásában,
- az igazgatóság jóváhagyta-e az üzletet,
- illetve hogy a bankholding adott-e kölcsönt az Euroleasing számára az ügylet nyélbe ütéséhez.
Mivel választ nem kaptak sem a bankholdingtól, sem Mészáros Beatrixtól, a felügyelőbizottság két prominensénél próbálkoztak, hátha.
A testület elnöke, Nagy Andor, volt fideszes, majd KDNP-s képviselő, Orbán Viktor egykori kabinetfőnöke azt mondta: nem ismeri a részleteket, és a felügyelőbizottságnak sincsenek információi az ügyletről.
Járai Zsigmond, az első Orbán-kormány pénzügyminisztere, azt közölte: a testület rendszerint nem foglalkozik egyedi beszerzésekkel, így nem valószínű, hogy a következő negyedéves ülésen szóba kerül a téma. Mindazonáltal ahogy más vállalkozások, úgy a pénzintézetek felügyelőbizottságának is ellenőrző szerepe van a működést, gazdálkodást illetően, véleményezhetik az igazgatóság döntéseit, betekinthetnek a pénzügyi nyilvántartásokba, ha pedig ellenőrző feladatukat elmulasztják, és azzal kárt okoznak a társaságnak, akkor
felelősségre is vonhatják a testület tagjait.
Felhívták rá a figyelmet, hogy akár a részvényesek közgyűlése elé került az ügy, akár nem, az állami részvényes képviselője tájékozódhatott a jachtügyről, legalábbis a Magyar Bankholding Zrt. igazgatóságának és felügyelőbizottságának összetétele erősen átfedi az Euroleasinget közvetlenül tulajdonló MBH Nyrt.-ét. Mészárosék képviselői mellett mindkét igazgatóságban ott ül az egykor az állami vagyont felügyelő tárca nélküli miniszter,
Mager Andrea és mindkét ellenőrző testületben tag Nagy Andor, illetve Járai Zsigmond is.
Megjegyezték, az ügyben az állam sem túl közlékeny. A Vodafone megvásárlásban is szerepet játszó állami Corvinus Zrt. feletti tulajdonosi jogokat a Nagy Márton vezette Gazdaságfejlesztési Minisztérium gyakorolja. A tárca pedig már több mint egy hete nem válaszolt a lap azon levelére, amelyben kérték, fejtsék ki véleményüket arról, hogy a részben állami bankholding leányvállalata egy olyan jachtot vett meg, amellyel a tulajdonostárs, Mészáros Lőrinc utazgat.
„Akár hűtlen vagyonkezelés gyanúját is felvetheti a jachtügylet”
– mutatott rá egy interjúban Róna Péter közgazdász.
Elmondta: minden bank lízingcége lehet veszteséges, az azonban más kérdés, hogy ilyen körülmények között további veszteségek felhalmozására alkalmas módon használja-e az eszközállományát. A szakember szerint az adóhivatalnak is vizsgálnia kellene az ügyet. Ha ugyanis Mészárosék ingyen vagy a piaci ár alatt használják a hajót, akkor az adótörvények szellemében juttatásban részesültek a lízingcégtől, és kérdés, hogy fizettek-e mindezért adót.
Ha pedig a jachtos ügy leszervezésében a leányvállalatokért felelős vezérigazgató-helyettes, Mészáros Beatrix is közreműködött, úgy felmerül az összeférhetetlenség kérdése is.