Erős üzenet.
A Nagykanizsa-Barcs-Pécs vasútvonal Facebook-oldalán számoltak be róla, hogy elbúcsúztatták a Somogyszob-Nagyatád vasútvonalat – vette észre a Nyugati Fény.
„Üzenet Brüsszelnek, koszorú és szívszaggató vonatkürt – Így ment el az utolsó vonat Nagyatádról”
– kezdték bejegyzésüket, amelyben többek között arról írtak, hogy Somogyszobnak azért volt jó, mert ezzel a vonallal könnyen elérhető volt a járás központja, Nagyatádnak pedig azért, mert ez a vonal kötötte össze a várost a vasúti törzshálózattal, közelebb hozva Kaposvárt és Budapestet is.
Kiemelték: a vonalat annak ellenére sikerült leállítaniuk a döntéshozóknak, hogy azon napi 16 járatpár is közlekedett. Megindító bejegyzésükben közölték: az utolsó vonat elejére egy koszorú került, egy
„üzenjük Brüsszelnek, a magyar kormány ezt is ellopta” felirat keretében.
Bejegyzésüket alább közöljük:
„Üzenet Brüsszelnek, koszorú és szívszaggató vonatkürt – Így ment el az utolsó vonat Nagyatádról
Annak ellenére sikerült leállítani a Somogyszob-Nagyatád vonal személyforgalmát, hogy munkanapokon 16 járatpár pörgött a két település között, tehát nem egy alibi menetrenddel tengődő vicinálisról van szó. Somogyszobnak azért volt jó, mert vonattal gyorsan és könnyen elérhető volt a járás központja, Nagyatádnak pedig azért, mert ez a vonal kötötte össze a várost a vasúti törzshálózattal, közelebb hozva Kaposvárt és Budapestet is.
Sőt, ezen a vonalon nem kellett semmilyen nemzetközi összeköttetést, sem új hidat vizionálni ahhoz, hogy majd egyszer életképes legyen a vasút, mert eleve az volt.
Egyszerűen békén kellett volna hagyni, de ez sem sikerült.
A nagyatádi vonal egyértelműen a járműhiány áldozata, semmilyen más érv nem állja itt meg a helyét.
Késő este sokan gyűltünk össze Somogyszobon, ahol egyébként Dombóvár és Gyékényes irányába is rendben voltak a csatlakozások. Az egy szem Bzmot motorkocsiból álló vonat meg is érkezett a harmadik vágányra, hogy még egyszer, utoljára megtegye azt a 9 kilométert, ami a Bagó vasútból maradt. Talán sokan nem tudják, hogy ez a vonal 1976-ig egészen Barcs állomásig tartott, csak hát már az elődeink is a megszüntetésben látták a megoldást a vasút gondjaira.
Ennek a vonalnak a nyomvonala többek között a barcsi Bagó vasút utca, mely egy pályamesterről kapta a nevét akkoriban.
No de jöjjünk vissza 2023-ba!
Az utolsó vonat elejére egy koszorú került, s egy »üzenjük Brüsszelnek, a magyar kormány ezt is ellopta« felirat.
A Bz mellékkocsi csordultig telt, egy tűt sem lehetett volna leejteni, de azt hiszem, valami ilyesmire szokták azt mondani, hogy sok jó ember kis helyen is elfér…
A menetidő mindössze 13 perc, ezt az utasok végigbeszélgették, külön öröm volt több olyan emberrel találkozni, akik gyakran látogatják ezt az oldalt, vagy épp hozzászólásaikkal, képeikkel egészítik ki az írásokat. Mennyire jó lenne egyszer kötetlenül, valami jobb apropóból beszélgetni!
Nagyatádon a vonatot csendes tömeg várta,
sokan mécsest gyújtottak a felvételi épület bejárata előtt,
a koszorú és a felirat a motorkocsi másik oldalára került.
Visszaindulás előtt György-Dávid Valentin szólt a résztvevőkhöz a Pannonvasút Egyesülettől. Elmondta, hogy a busz lassabb és kényelmetlenebb lesz, s kiemelte azt a tényt, hogy a 16 vonatpár egyedülálló a mellékvonalak között.
Csak néhány fényképre volt idő, aztán a vonat egy jó hosszú kürttel elköszönt a nagyatádi állomástól. Persze
ezt a kürtöt sajnos épp azok a döntéshozók nem hallották,
akiknek nagyon is kellett volna.
Somogyszobon még beszélgettünk egy kicsit, aztán a Bz is elment és mi is hazamentünk. Hazafelé az autóból láttam egy hullócsillagot. Szívből remélem, hogy teljesülni fog a kívánság…”
(Nagykanizsa-Barcs-Pécs vasútvonal/Facebook)
(A címlapfotó forrása: Nagykanizsa-Barcs-Pécs vasútvonal/Facebook)