Pórul járhatsz, ha nem vagy résen!
Nem jár kártérítés akkor, ha egy ügyfél pénze a saját gondatlansága miatt került rossz helyre az átutalás során. A Nemzeti Bank megígérte, kommunikációs kampánnyal készülnek, hogy minél kevesebben sétáljanak bele a csalók hálójába.
Kártyás tranzakciókat és azonnali átutalásokat szinte lehetetlen megakadályozni, mert azonnal átküldik a pénzt egy kijelölt bankszámlára.
A visszautalás pedig csak akkor lehetséges, ha a számla tulajdonosa, vagyis a kezdeményezett is jóváhagyja.
A jóvá nem hagyott fizetési műveletek miatt a pénzforgalmi szolgáltatóknak (bankoknak) kártérítést kell fizetniük 1 munkanapon belül.
Ha a tranzakciót bizonyíthatóan az ügyfél hagyta jóvá, netán a gondtalansága miatt jött létre az utalás: nem jogosult a kártérítésre – hangsúlyozta az MNB.
Hozzátették: a pénzforgalmi szolgáltatók szükség esetén megvizsgálják a tranzakció kezdeményezésének és jóváhagyásának a körülményeit.
Nagyobb eséllyel kapja vissza egy ügyfél a pénzét, ha a számlavezetőnek küldött bejelentés után azonnal feljelentést tesz a rendőrségen is, hogy csalás áldozata lett.
A Nemzeti Bank tapasztalatai viszont azt mutatják, hogy az esetek többségében nagyfokú gondatlanság vezet a visszaélésekhez, ugyanis
az ügyfelek gyakran maguktól járulnak hozzá a vitatott tranzakciókhoz.
A közleményben kiemelték, hogy a jegybank a piaci szereplőkkel és az érintett hatóságokkal mindent megtesz, hogy a csalásokat visszaszorítsa.
Az MNB kommunikációs kampánnyal készül, hogy az ügyfelek felismerjék a visszaéléseket.
(MTI)