Optimista a volt köztársasági elnök.
Több ízben beszámoltunk a debreceni akkumulátorgyár kapcsán kialakult tiltakozásokról. Az utóbbi időben egyre nagyobb ellenállás alakult ki a helyi lakosság körében a gyár építésével kapcsolatban, mondván, az környezetszennyező, ugyanis annak működése jelentős vízfelhasználást igényel.
Áder János „klímavédő” podcastjében sajátos módját választotta a debreceni fideszes városvezetés mentegetésének. Meghívta ugyanis a település polgármesterét, Papp Lászlót, hogy bizonyítsa, mennyire környezettudatos a település — ugyanakkor az akkumulátorgyár-beruházásról még csak szó sem esett.
Az elmúlt évek beruházásainak köszönhetően Kaposvár és
Debrecen több mint 50 százalékkal csökkentette szén-dioxid-kibocsátását
1990-hez képest, és ha a megkezdett úton haladnak tovább, teljesíteni tudják öt évvel ezelőtt tett vállalásukat: 2050-re 80 százalékkal csökkentik szén-dioxid-kibocsátásukat 1990-hez képest – állította a volt köztársasági elnök Kék bolygó című podcastjának hétfőn megjelent adásában.
A volt államfő a műsorában Szita Károly kaposvári és Papp László debreceni fideszes polgármesterekkel beszélgetett.
Áder János emlékeztetett: az Under2 (2 fok alatt) mozgalomhoz csatlakozók azt vállalják, hogy 2050-re 1990-hez képest 80 százalékkal csökkentik szén-dioxid-kibocsátásukat. Ma már 270 tagja van a mozgalomnak, és körülbelül kétmilliárd embert képviselnek.
Papp László arról beszélt, hogy az energiaválság rákényszeríti az önkormányzatokat, hogy egyedi megoldásokat találjanak, Debrecenben például a most üzembe helyezett szuperszámítógép „hulladékhőjét” fogják hasznosítani a szomszédos kampusz uszodájának fűtésére. Jelezte: a beruházás értéke 70 millió forint, és „másfél szezon alatt megtérül„.
Áder János felhívta a figyelmet: tíz évvel ezelőtt még „elpocsékolták” ezeket az energiákat, most azonban már hasznosítják, hozzájárulva a kibocsátás csökkentéséhez.
A beszélgetésben szóba került, hogy Kaposváron 100 megawatt, Debrecenben pedig 24 megawatt kapacitású napelempark létesült.
Papp László a debreceni napelemparkról azt mondta, az a repülőtér használaton kívüli területén, 50 hektárnál nagyobb területen valósult meg. Kiemelte: Debrecenben villamos és trolibusz is jár, ezek üzemeltetése jelentősen drágult.
Az egyre terjeszkedő város közösségi közlekedését elsősorban elektromos járművekkel kell biztosítani, de ez csak akkor tartható fenn, ha az energiatermelésben a közlekedés üzemeltetője is komoly szerepet vállal — jelentette ki.
A beszélgetésben felmerült a napelemmel termelt energia tárolásának problémája. Papp László erről azt mondta, a napelemmel termelt energia akkumulátorteleppel kombinálása lehet a kulcsa a jövő fenntartható közlekedésének.
Szóba került az is, hogy az uniós források szükségesek a nagy költségigényű, de a közösségi, környezeti érdekeket szolgáló beruházások megvalósításához. Áder János kérdésére, hogy mennyivel csökkent a városokban a kibocsátás, Szita Károly elmondta, Kaposváron ez 56 százalék.
Papp László kijelentette: Debrecen nagyon erős gazdaságfejlesztési folyamaton megy keresztül, de az ipart kivéve a város kibocsátás-csökkentése 50 százalék feletti. Jelezte: vizsgálják, hogyan tudnák az iparral együtt is elérni határidőre a kitűzött kibocsátás-csökkentési célt.
Az adást itt lehet megnézni:
(MTI korrigálva/Kék bolygó podcast/YouTube)