Van okuk a titkolózásra.
Január 31-én, kedden járnak le a tavalyi éves megyei és országos matricák. A vásárlás előtt érdemes számolgatni, mert a tíznapos és a havi matricák nagyot drágultak januártól – az éves megyei és országos matricák is, de azok kisebb mértékben.
A kormány 35 évre a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztési Zrt.-nek adta az autópályák üzemeltetését, vele együtt a Magyar Közút kilencszáz dolgozóját és teljes infrastruktúráját. Hogy mennyiért, az eddig titok volt.
Most azonban a Szabad Európa betekinthetett a szerződésekbe, amelyekből kiderült, hogy
kevesebb mint 18 milliárd forintért
adta el a kormány az új cégnek a Magyar Közút minden ingatlanát, eszközét, készleteit és humán erőforrásait.
A magyar sajtóban felbukkanó két nevet, Mészáros Lőrincét és Szíjj Lászlóét nem tudta megcáfolni Szimicsku László, a Magyar Koncessziós Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. szóvivője hónapokkal ezelőtt. Vagyis gyanítani lehetett, hogy ők állnak azon magántőkealapok mögött, amelyek elnyerték a koncessziót.
Most a szerződésekből hivatalosan is kiderült:
valóban a két milliárdos kizárólagos tulajdonába került
a hazai gyorsforgalmi úthálózat kezelése a következő 35 évre. A cég korábban azt mondta: a céljuk a szolgáltatás javítása.
„Eddig C szinten állt az autópályák színvonala, és tőlünk A színvonalat vár el az állam. Ez azért is fontos, mert mi a rendelkezésre állási díjat, amit a magyar államtól kapunk, azt tulajdonképpen aszerint kapjuk, hogy milyen munkát végzünk”
– mondta Szimicsku László.
Bár a szerződés szerint a magyar állam évente és kilométerenként 96 millió forintot fizethet a cégnek az autópályák karbantartásáért, felújításáért és fejlesztéséért, a kormány azokat a mellékleteket
nem adja ki,
amelyekből kiderülne, mi befolyásolja, hogy mennyi pénzt fizetnek ki ténylegesen. Így titkolják például a teljesítmény-pontrendszer részleteit, valamint a műszaki és díjazási előírásokat.
A DK szerint ez is azt mutatja, hogy a kormánynak van mit rejtegetnie.
„Azzal, hogy a kormány titkolja a szerződés részleteit, csak tovább erősíti a lopás, a mutyi gyanúját, és épp az ilyen ügyek miatt van az, hogy Orbánék hibájából több mint ötezer milliárd forint uniós támogatás nem érkezik meg”
– mondta az RTL-nek Rónai Sándor, a párt EP-képviselője.
A koncessziós szerződésekkel kapcsolatban korábban az Európai Bizottság azt közölte: vizsgálják az eljárást, de ennek részleteiről egyelőre semmit nem árultak el.
(rtl.hu nyomán)