Tízszer annyit, amit amennyit a hátrányos helyzetű gyerekeke oktatására költenek.
Gigantikus, 22,3 milliárd forintos tendert nyert az Orbán-kormánytól nem túl távol eső Observer Budapest Médiafigyelő Kft. – szúrta ki a Népszava.
A nettó
22,3 milliárd forintos
keretösszeg a nemzetközi és a hazai sajtó szemlézését írta elő, 2023-2026 közötti időszakra, vagyis ez egy négyéves megrendelés.
A közbeszerzési eljárás formailag teljesen megfelel az Európai Unió azon elvásásnak, hogy a magyar kormány csökkentse az egyszereplős eljárásokat. A tenderen két induló volt, a későbbi nyertes az évtizedek óta médiafigyeléssel foglalkozó Observer, illetve a Fideszhez ezer szállal kötődő Századvég Alapítvány.
A közbeszerzési eljárás valójában fideszes háziversenynek tekinthető, ugyanis az Observer Kft. tulajdonosa az a Nézőpont Csoport Befektetési és Vagyonkezelő Zrt., amelynek egyszemélyes tulajdonosa Győri Tibor, a Fidesz korábbi jogtanácsosa – derült ki az Opten céginformációs szolgáltató adataiból.
A legkedvezőbb ajánlatot végül az Observer Kft adta, egy negyedévre nettó 1,39 milliárd forintért, így jött ki a teljes négyéves időszakra az áfa nélküli 22,288 milliárd forintos keretösszeg.
A nyertes cégnek médiaszemlézést és médiakutatást kell végeznie mintegy 150 kormányzati ügyfél számára. Ez egyrészt jelenti a kormányzat számára releváns hírműsorok tartalmi feldolgozását minden munkanapon, hírösszefoglalók készítését, tematikus médiaszemlék előállítását, közép-európai hírszemlét, valamint Magyarországgal kapcsolatban a világsajtóban megjelenő hírek, tudósítások összegyűjtését napi, illetve heti rendszerességgel.
A kormány azonban nem elégszik meg ennyivel, ugyanis médiafigyelésen túl negyedévente nagy mintás – 4000 fős – személyes megkérdezéssel járó kutatás keretében hírműsorok, print és online médiumok „közönségkutatását” is kéri, valamint hetente egyszer 1000 fős mintán végzet telefonos „médiahatás” kutatást is kér.
A kormány számára ezek az információk láthatóan nélkülözhetetlenek „magas szintű állami közfeladat ellátási tevékenységéhez” valójában ezen kutatások
nagyon pontos információkat nyújtanak
a megrendelő számára a közvélemény változásáról a kormány számára fontos politikai kérdésekben.
A heti telefonos kutatások lehetővé teszik, hogy egy-egy kormányzati szeplő által bedobott várható kormányzati intézkedés szondázását – ami adott esetben közvetlenül befolyásolhatja a kormány döntését adott ügyben.
A 22,3 milliárd forintos kiadás nemcsak nyertes számára jelent hatalmas megrendelést, de költségvetési szempontból sem elhanyagolható összeg, még ha ezt a tételt négy év alatt folyamatosan is fizeti ki a kormány. Összehasonlításul: idén az ingyenes tankönnyellátásra 13 milliárdot, a hátrányos helyzetű gyerekek oktatást folytató tanoda-programokra 2,8 milliárd forintot, az Egészséges Budapest Programra 10 milliárd forintot milliárd forintot szán kormány, vagyis egyenként kevesebbet, mint amennyibe a négy éves médiafigyelés és elemzés kerül az adófizetőknek.