Egyre nagyobb a baj: Hiába spórolnak a magyarok, már élelmiszerre sem tudnak költeni

Egy hónap alatt 3,6 százalékkal drágultak az élelmiszerek.

Az egy évvel korábbinál 139 milliárd forinttal többet, összesen közel 687 milliárd forintot hagytak az emberek az élelmiszerüzletek kasszáiban tavaly novemberben. A Népszava arról számolt be, hogy a boltok eladott árucikkeinek mennyisége viszont mégis

6,7 százalékkal csökkent.

A lap a KSH adatai alapján arról írt, hogy összességében 200 milliárd forinttal többet, mintegy 1281 milliárd forintot fizettek ki a vásárlók az üzletekben, de ezzel párhuzamosan 4,7 százalékkal kevesebb árucikket vásároltak. Ez pedig azt jelenti, hogy az Európa-rekorder magyar infláció miatt egyre többet kénytelenek költeni az emberek, miközben nem kerül több termék vásárlói kosarukba, sőt, pont ellenkezőleg.

A nem élelmiszert árusító boltok esetén 2,3 százalékkal estek vissza az eladások, ami többek között a műszakicikk üzletek 3 százalékos forgalomcsökkenésének köszönhető, de kevesebb bútort, gyógyszert és illatszert is vásároltak az emberek. A nem élelmiszer jellegű üzletekben összesen mintegy 594 milliárd forintot, azaz 61 milliárd forinttal több pénzt hagytak ott a vásárlók, mint egy évvel korábban.

A vágtató infláció jelentősen visszafogja, illetve az olcsóbb termékek felé tereli az emberek fogyasztási szokásait.

Októberről novemberre 3,6 százalékkal drágultak az élelmiszerek,

ezen belül a száraztészta és a tojás ára 9,6, a sajté 5,5, a baromfihúsé 5,4, a tejé 4,7, a kenyéré 4,2, a vajé 3,9 százalékkal emelkedett egyetlen hónap leforgása alatt.

Az élelmiszerboltokban októberhez képest 13 milliárd forinttal kevesebb pénzt hagytak a kasszákban a vásárlók, ugyanakkor az eladott árucikkek mennyisége lényegében stagnált. Ez pedig azt jelzi, hogy a vásárlók egyre inkább az olcsóbb, akciós, vagy éppen árstopos termékekből vásárolnak többet, mert

a drágább, minőségibb termékeket már nem tudják megfizetni.

Ezek következtében pedig egyre nő a különbség a hatósági és a piaci árak, illetve az üzletek saját márkás termékei és a gyártói márkák fogyasztói ára között. A lap felhívta rá a figyelmet, hogy az árstopos termékeket helyettesíteni képes élelmiszerek ára a hatósági árak bevezetése óta az Agrárközgazdasági Intézet (AKI) adatai alapján

egyre meredekebben emelkedik.

A vásárlók elsősorban anyagi megfontolásokból keresik a boltokban a hatósági áras termékeket, hiszen az AKI adatai alapján a pulykamellfilé kilója például már több, mint kétszer annyiba kerül, mint az árstopos csirkemellfilé. Előbbiért 3359, utóbbiért 1548 forintot kértek karácsony előtt. Azonban a hatósági árak bevezetésekor, tavaly február elején még nem volt ekkora árkülönbség.

A tej esetében pedig a gyártói márkás, 1,5 százalékos UHT tej 613, a hatósági áras, 2,8 százalékos 315 forintba került január elején. Saját márkás kiszerelésben a 1,5 százalékos tej ára 414, a 2,8 százalékosé 232 forint volt.

(nepszava.hu)

Valódi Hírek