„Minden jogszerű eszközzel meg fogjuk akadályozni!”
Két vállalat is azt tervezi, hogy akkumulátorgyártáshoz kapcsolódó üzemet, valamint raktárat létesít a fóti ipari parkban, ám a településen élők – nem meglepő módon – tiltakoznak az ellen, hogy a közelben innentől több ezer tonna veszélyes anyagot tároljanak. Az üggyel kapcsolatban még a fideszes vezetésű önkormányzat is kifogásolja azt, hogy kész tények elé állították őket.
Az egyik cég a hongkongi tulajdonú BYD Electric Bus & Truck Hungary Kft., amely többek közt elektromos buszok gyártását végzi. A cég egy 14 ezer négyzetméteres akkumulátor-összeszerelő üzemet létesítene a HelloParks Fót nevű ipari és logisztikai park egyik csarnoképületében, erről azonban a fóti önkormányzat csupán a cég kérelmére indult környezetvédelmi eljárásból értesült — írta az Átlátszó.
Vargha Nóra független fóti képviselő, környezetvédelmi tanácsnok elmondta: az ipari park tulajdonosával folytatott tárgyalások során fel sem merült, hogy ilyen tevékenység érkezhet a lakott területek közelébe.
„Ez az üzem semmilyen módon nem illik az önkormányzat elképzeléseibe”
— hangsúlyozta Vargha, akinek kezdeményezésére a városvezetés is tiltakozásba fogott az üggyel kapcsolatban. A hivatal ugyanis környezetvédelmi szakértőt kért fel, hogy vizsgálja át a BYD Kft. előzetes dokumentációját, majd az október 20-ai testületi ülésen határozatot fogadtak el arról, hogy
a hatóságtól környezeti hatásvizsgálat lefolytatását kérik.
Dr. Vass György polgármester (Fidesz-KDNP) az ülésen elmondta: alapvetően az volt az elképzelésük, hogy csak olyan logisztikai, raktározási tevékenység lesz az ipari parkban, amely sem zajjal, sem egyéb más módon nem terheli a környezetet. A testület a kormányhivatalnak 11 pontos észrevételt nyújtott be, melyben azokat a hiányosságokat sorolták fel, melyek szerintük az előzetes vizsgálati anyagból kimaradtak.
Ezek után a cég hiánypótlásként egy kiegészítő dokumentumot készíttetett, melyben nevesítették azokat a veszélyes anyagokat, melyeket az akkumulátorcellák összeszerelésekor fognak alkalmazni. Ők úgy látják, ezek az anyagok a környezetbe nem kerülnek ki, ezért hatásvizsgálati eljárást továbbra sem tartanak indokoltnak, az akkumulátorok összeszerelése pedig – közölték – „nem veszélyes tevékenység”, így az üzem működéséhez katasztrófavédelmi engedélyre sincs szükség.
Arról azonban már elfelejtettek említést tenni, hogy a projektben érintett egyik ilyen cég a HTNS Hungary Kft., mintegy
négyezer tonna akkumulátorgyártáshoz használt veszélyes anyagot kíván ugyanabban az épületben raktározni.
Az Átlátszó információi szerint a dél-koreai cég, mely elsősorban a gödi Samsung-gyárral áll kapcsolatban, a bérelt épületben 3000 tonna kobalt-lítium-mangán-nikel-oxid (NMC) és 1000 tonna alumínium-lítium-nikkel-kobalt-oxid (NCA) tárolását tervezi.
Ezért a raktár a veszélyes anyagok mennyisége miatt – mint a gödi Samsung esetében – felső küszöbértékű veszélyes üzemnek számítana, melyhez
katasztrófavédelmi engedélyezési eljárást kell lefolytatni.
A lap arról is írt, hogy egy közmeghallgatáson a tervezett raktártól pár száz méterre található Fótliget lakosai közül többen is azt mondták, hogy minden jogi eszközt megragadnak a veszélyesnek ítélt beruházások megakadályozása érdekében. A tiltakozó lakosok petíciót is indítottak, amihez már közel kétezren csatlakoztak, valamint személyesen is gyűjtik az aláírásokat a nagykapacitású akkumulátor-összeszerelő üzem és a vele egy épületbe tervezett, 4000 tonna veszélyes anyagot tároló raktár ellen.
Szijjártó Péter külügyminiszter rendszeresen a koreai-magyar üzleti kapcsolatok élénküléséről számol be közösségi oldalán. Szijjártó rendkívüli megelégedéssel tudósított a Samsung SDI és az SK Innovation akkumulátorgyárai ügyében is.
„Ketten együtt 6500 embernek adnak munkát. A Samsung SDI gödi gyára folyamatosan bővül, míg az SK Innovation iváncsai üzeme a magyar gazdaság valaha volt második legnagyobb beruházásaként épül és több mint kétszer akkora lesz, mint a vállalat két komáromi gyára együtt. Ez a két cég főszerepet játszott az elmúlt években abban, hogy
hazánk eséllyel száll harcba az elektromos autóipar világbajnoki címéért”
–fogalmazott Szijjártó nem téve említést arról, hogy milyen súlyos károkat okoz a Samsung gigagyára Gödön és az SK már megépült első gyára Komáromban a lakosság életminőségében.