Nyíltan megmondta a véleményét.
Interjút adott a Portfoliónak Balogh Tibor, az OMV nevű olajcég magyarországi leányvállalatának ügyvezető igazgatója, aki az üzemanyagár-sapka hatásáról beszélt a lapnak.
A cégvezér elmondta, az OMV több más vállalathoz hasonlóan nagy forgalmat bonyolított az ársapka megszüntetését megelőző időszakban, és emiatt készlethiány alakult ki náluk. Ugyan az árstopot közel két hete szüntette meg a kormány, elmondta, csak az elkövetkezendő napokban sikerül teljesen feltölteniük az összes kutat üzemanyaggal.
Megjegyezte: amire helyreáll az üzemanyaghelyzet, hatályba lép az oroszellenes szankció — ugyanakkor véleménye szerint annak nem lesz azonnali hatása a magyar viszonyokra.
Balogh arról is beszélt: az árstop megszűnését követően
azonnal érezni lehetett a forgalom visszaesését
a töltőállomásokon.
Mint mondta, a 13 hónapig hatályban lévő ársapka megviselt minden céget; különösképpen azokat, amelyek importtevékenységet végeztek ez idő alatt. Ennek oka, hogy a külföldről beszerzett termékekből tetemes veszteségek keletkeztek.
Megjegyezte: a híresztelésekkel ellentétben nem volt olyan hónap, amikor az OMV nem importált üzemanyagot.
Balogh Tibor szerint az elmúlt időszak tanulsága, hogy a szabályok betartását nehéz ellenőrizni. Kitért arra, hogy az elmúlt egy évben az ellenőrző hatóságok szerepét rárótta a tötőállomások kezelőire.
Az OMV Hungária vezetője elmondta: sokszor nehéz volt elmagyarázni a vásárlóknak, miért van különbség a totemoszlopon, a kútfejnél, illetve a kasszánál lévő ár között. További feszültségforrás volt, hogy bizonyos esetekben délelőtt más áron tankolhattak, mint délután.
„Meg kell látni a tanulságokat, hogy ilyen hosszú időre ársapkát bevezetni olyan torzító hatásokkal jár, amiket nagyon nehéz lesz visszaegyenesíteni”
— jelentette ki.
Hozzátette: fontosabb az ellátásbiztonság megőrzése a pillanatnyilag olcsóbb árnál. Az sem mindegy, mekkora a különbség a piaci és a hatósági ár között, a végén ugyanis már több száz forint volt a differencia, amely fenntarthatatlanná tette a rendszert.
„Ilyen hosszú távon változatlan feltételekkel ez biztosan
nagy károkat okoz
az iparágon belül”
— jegyezte meg.
Az interjú végén Balogh elmondta, az ársapka megszüntetését követően visszatért az optimizmus a piacon. Azt is megemlítette, hogy jövőre a forgalomcsökkenésre számítanak, ez azonban nem baj szerinte, mert nem szeretnék megismételni az idei évet.
(Portfolio nyomán)