Döntöttek Orbánék: miközben tombol az infláció, rengeteg pénzt költenek el egy gyárra

Az elmúlt két évben több mint a duplájára nőttek a költségek.

Tovább duzzadnak a gödi iparterület „fejlesztési költségei”, ugyanis a kormány csaknem húszmilliárd forint plusz forrást biztosít az akkumulátorgyár áramellátására, ami így már mintegy 50 milliárd forintot fog felemészteni. Az Átlátszó arról írt, hogy szintén megemelik az iparosítás miatti közútfejlesztés összegét: egy októberi rendelet értelmében minderre 2,8 milliárd forint többletforrást különítenek el.

Mindezek értelmében az összköltségek így az eredetinek több mint a duplájára emelkedtek:

az akkumulátorgyár közmű- és útfejlesztéseinek összege jelenleg 92 milliárd forintnál tart.

Nem spórol az Orbán-kormány a közpénzzel, ha a távol-keleti akkumulátorgyárak építéseiről van szó. A lap összeszedte, hogyan emelkedtek az üzem bővítéséhez az „infrastrukturális beruházások” költségei. A közel 100 milliárdos összeg arra megy el, hogy a gödi iparterülethez kiépítsék a szükséges áram-, földgáz- és vízellátást, illetve, hogy minél több kamion tudja megközelíteni az üzemet.

A Magyar Közlönyben november 24-én jelent meg az a kormányhatározat, ami közel 20 milliárd forinttal megemeli a gödi iparterület villamosenergia-ellátásának költségeit. Emlékeztettek, nem ez az első emelkedés, az elmúlt években igazán bőkezűen növelte meg a kormány az áramellátásra szánt támogatást:

  • Tavaly decemberben a keretet 30,2 milliárdra emelték.
  • Idén novemberben a költségek 49,5 milliárd forintra nőttek.

Mindezt pedig közpénzből finanszírozza a kormányzat.

Arra is felhívták a figyelmet, hogy a gödi iparterület infrastruktúra-fejlesztéseiről szóló eredeti kormányhatározat útépítésekre eredetileg 7,16 milliárd forinttal kalkulált.

A Samsung gyáróriás infrastruktúra-fejlesztésének költsége az elmúlt két évben összességében több mint duplájára, 92 milliárdra nőtt.

A rendeletmódosítások után jelenleg a költségek az alábbiak szerint oszlanak meg:

  • 49,5 milliárd a villamos-energia ellátás,
  • 32,2 milliárd a víziközmű-rendszer,
  • 9,9 milliárd a közlekedés-fejlesztés,
  • 415 millió a földgázellátás ára;
  • 333 millió forint jut igazgatási feladatokra.

A gigantikus iparterülethez kötődő közművesítésekről, útépítések folyamatáról semmilyen lakossági fórumot vagy közmeghallgatást nem tartottak, holott a lakosság tájékoztatása ilyen volumenű, lakott területeket is érintő építkezéseknél ez kötelező lenne.

(atlatszo.hu)

Valódi Hírek