Ilyet sem gyakran látunk.
A Belügyminisztérium közlése szerint több tízezren vettek részt „a pedagógusok nemzeti konzultációján„, egy online kérdőíves kutatásban. Ebben kivételesen
megkérdezték az érintetteket, milyen munkakörülményekkel, juttatásokkal, csoportlétszámokkal lennének elégedettek.
A közölt eredmények szerint a pedagógusok 91 százaléka egyetértett azzal, hogy a biztonságos iskolai légkör döntő hatással bíra gyermekek teljesítményére. Ennél is többen voltak azok, akik szerint az eredményes oktató-nevelő munkához szükség van rá, hogy az intézményekben mindenki betartsa az alapvető viselkedési szabályokat.
A kérdőív kitöltőinek 78 százaléka szerint kulcsfontosságú a pedagógusok konfliktuskezelési, stresszkezelési készségeinek fejlesztése. A válaszadók kétharmada azzal is egyetértett, hogy az iskolaőrség bevezetése indokolt az olyan iskolákban, ahol arra igény van.
A BM állítása szerint megosztottak a pedagógusok a munkaterheléssel kapcsolatban: az eredmények alapján egy részük megfelelőnek, másik részük azonban soknak tartja a heti kötelező óraszámot.
A válaszadók 75%-a egyetértett azzal, hogy a pedagógusokat további szakmai fejlődésre és még magasabb minőségű munkavégzésre ösztönzi, ha rendszeres visszajelzést kapnak a teljesítményükről.
A felmérésben részt vevők 71 százaléka legalább közepesen egyetértett vele, hogy középiskolában és az általános iskola felső tagozatánál segítené az intézményvezető értékelését, ha ő a pedagógus munkájával kapcsolatban visszajelzést kapna a tanulók véleményéről is. A szülők véleményének figyelembevételét ennél jóval kevesebben tartják fontosnak.
A minisztérium közlése szerint a válaszokat figyelembe veszik a pedagógusbéremelés-tervezetben. Kiemelték: a válaszadó pedagógusok fontos szempontnak tartották a bérezésben, hogy a leghátrányosabb helyzetű térségben dolgozók, illetve a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekekkel foglalkozók kiemelt juttatást kapjanak.
Leszögezték: az Európai Bizottsággal való megegyezést követően „a rendszerváltás óta legnagyobb” béremelés következhet. A felmérés két körben, júniusban és augusztusban zajlott, és az első körben a pedagógusok mellett a nevelést segítő intézményi dolgozók is részt vehettek.
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete júniusban úgy nyilatkozott:
nem csupán szakmai alapvetéseket mellőz, de súlyosan sugalmazó is a kérdőív
— tehát hasonló, mint a többi nemzeti konzultáció, amelyeknél általában egyetlen helyes válasz van a kérdésekre.
Szerintük az iskolaőrséggel kapcsolatos kérdésre lehetetlen szakmailag megfelelő választ adni. Nyilatkozatuk szerint a kérdőív célja, hogy a kormány alátámassza az elkövetkező időszak védhetetlen döntéseit.
(hvg.hu nyomán)