Megdőlt a rekord.
Az első háromnegyed év alatt soha nem látott emelkedéssel rekordszintre emelkedett a márkás kutak benzin- és gázolajforgalma – írta meg a Népszava.
Az első három negyedév során 41 százalékkal több 95-ös benzin fogyott az előző év hasonló időszakához képest a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) tagvállalatainak kútjain – tette közzé hétfőn a legnagyobb töltőállomás-láncokat tömörítő szervezet.
A termékből közel 1168 millió liter fogyott. Ezt az értéket csak a 2007-ben elfogyott 1194 liter haladta meg. Normál gázolajból 37 százalékkal többet vásároltak a több mint ezer márkás – szakkifejezéssel „színes” – hazai kúton. A termékből
2,1 milliárd litert
adtak el, ami soha nem látott szint.
A jóval kisebb, ugyanakkor hosszú évekig folyamatosan emelkedő arányú prémiumtermékek iránti kereslet ugyanakkor legalábbis hasonló arányban zuhant. Így a prémiumbenzinek iránti kereslet 41 százalékkal 139 millió literre esett, míg a kiemelt minőségű gázolajból a 2021 januárja és szeptembere közötti időszakhoz képest 35 százalékkal kevesebb, 143 millió liter fogyott.
A két ellentétes folyamat következtében az összes benzin iránti kereslet „csak” 23 százalékkal nőtt, 1307 millió liter kelt el. Ez a mennyiség szintén abszolút rekord.
Szakértők a rekordszintű forgalmat, illetve a hatósági áras alaptermékek emelkedési ütemét egyértelműen a tavaly november közepén literenként 480 forintban meghúzott
üzemanyagársapkával magyarázzák.
A piaci tarifák ugyanis ezt az elmúlt időszak során rendre több száz forinttal meghaladták. Vagyis bár a 480 forintos árkorlát a döntés és a bevezetés időszakában rekordárnak számított, a piaci árak elszabadulása miatt a közlekedők mégis olcsónak érzik. Miután sokan tartanak is a hatósági árak eltörlésétől, így a lehető legtöbbet igyekeznek tartalékolni.
Ezt az elméletet támasztja alá, hogy amikor a kormány megvonta a hatósági áras tankolás jogát a 3,5 tonnánál nehezebb külföldi, illetve 7,5 tonnánál nehezebb hazai járművektől, majd a külföldiektől, végül pedig a céges autóktól, úgy a fogyasztás emelkedési üteme is némiképp enyhült.
Ebben az időszakban az autósok leszoktak a nagy láncokhoz nem tartozó, márka nélküli kutakról, amelyeknek a forgalma csak 8-10 százalékkal emelkedett. Feltehetően azért, mert az autósok jelentős része inkább a könnyebben megközelíthető, kényelmesebb és adott esetben több szolgáltatást is nyújtó kutakat választotta.