Rendkívüli: Lassan elfogy a magyarországi gázolajtartalék — A szakértők üzemanyaghiányra figyelmeztetnek

Elolvadt a tartalék.

Már csak egy-két hétre való gázolaj maradhatott a magyarországi biztonsági tartalékban, miután október elején újabb jelentős mennyiséget értékesíthetett belőle a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség (MSZKSZ) — írta a Portfolio.

A szervezet a kőolaj, benzin, kerozin és földgáz mellett a stratégiai gázolajkészlet mennyiségét is havonta közli honlapján, és bár egyelőre csak az augusztus végi adatok állnak rendelkezésre, ezekből viszont az derül ki, hogy

lényegében elolvadt a tartalék.

A február óta tartó folyamatos csökkenés hatására augusztus végén a gázolajtartalék 243,1 kilotonna (ezer tonna) volt, szeptember 21-én pedig az MSZKSZ pályázatot hirdetett 180 millió liter gázolaj megvételére, az értékesítésre pedig a kiírás szerint október 4-én 14 óráig sor is kerülhetett.

A legutóbbi ismert készletadatból az értékesítésre kiírt mennyiséget kivonva kapott 63,1 ezer tonna hozzávetőleg 75 millió literes tartalékot jelent.

A Magyar Ásványolaj Szövetség első féléves üzemanyag-fogyasztási statisztikája alapján ez valamivel több mint 10 napra elegendő.

Megjegyezték, a felhasználás szezonálisan változik, télen pedig jóval alacsonyabb a gázolajfogyasztás, ezzel együtt

a tartalék közel sem nevezhető jelentősnek.

Február végén a biztonsági gázolajtartalék még közel 500 ezer tonna volt, ez az utolsó ismert hivatalos adat szerint nyár végére kevesebb mint felére esett, ami fentiek tükrében azóta valószínűleg tovább apadt. A benzin esetében nem volt ilyen nagymértékű a készlet esése; itt január végén állt a legmagasabban az idei tartalék, 265,2 ezer tonnával, ami augusztus végére 173,2 ezer tonnára csökkent.

A vonatkozó jogszabályok szerint a stratégiai készletnek meg kell felelnie a hazai nettó importra vetített legalább 90 napnyi mennyiségnek; a nyár végi állapot szerint a „készletnapok” száma nyár végén összességében 73 volt, miután az év elején még 99 volt. Összességében

a stratégiai üzemanyag-tartalék augusztus végén már harminc éve nem látott mélyponton volt.

A hatósági benzinárstop bevezetése óta piaci szereplők – köztük a piacot ellátó Mol – és iparági szakértők egyre nagyobb számban figyelmeztettek arra, hogy a lépés komoly ellátási problémákhoz vezethet, különösen a gázolajpiacon, miután az árstop miatt a hazai import jelentős része kiesett, hiszen a külföldi nagykereskedők nem érdekeltek abban, hogy 480 forintos áron értékesítsék az üzemanyagot. A helyzet kezelése érdekében a kormány július végén bejelentette, hogy a kormány döntése értelmében a 480 forintos árat csak a magántulajdonú gépjárművekre, taxikra, mezőgazdasági erőgépekre tartják fent, másoknak nem jár a 480-as benzin, vagyis kizárják a vállalatokat is.

A Shell szintén az árplafon tavaly november közepi bevezetése óta hangsúlyozza: az intézkedés piaci nehézségeket okoz. Ebben a környezetben sok ipari fogyasztó kezdett átállni a gázról a hasonló fűtőértékű, de – még piaci áron is – olcsóbb dízelre – mondta el a minap a Népszavának Vecsey Sarolta, a társaság Magyarországért és Szlovéniáért felelős mobilitási igazgatója.

A Mol szeptember 18-án jelentette be, hogy befejeződött a százhalombattai Dunai Finomító tervezett nagyleállásának első fázisa.

(portfolio.hu)

Valódi Hírek