Botrány: Így spórolnak Orbánék — Megszűnik az iskolabusz egy településen, mert nincs rá 70 ezer forint

A fideszes polgármester szerint nem tudják kigazdálkodni.

Önként vállalt feladatokra szánt 2021-ben 3,1 millió forintot az önkormányzat, ez az összeg 2022-re 900 ezer forintra csökkent — írta az Átlátszó. Annak idején még azért hozták létre az iskolabuszt, hogy így segítsék a külterületen élő gyerekek iskolába járását, a szolgáltatást a helyi alapítvány üzemeltette. Az alapítvány szerint ez 2021-ben 851 ezer forintot vitt el. Szatymaz fideszes polgármestere viszont közölte: erre most nincs pénz.

Barna Károly, Szatymaz fideszes polgármestere nyílt levelét így kezdte:

„A gázszolgáltató ajánlata 12-szerese az eddigi árnak. Ez azt jelenti, hogy az évente 5 millió Ft körüli gázszámla az önkormányzati intézményeknél közel 60 millió forintra emelkedik”.

A fideszes polgármester által jegyezett „Polgármesteri tájékoztató az energiaárak emelkedéséről” című levélben a gázár emelkedésen túl arról is írt, hogy „a Közbiztonsági Központ épületében dolgozó kollégák a fűtési szezonban a polgármesteri hivatal épületébe költöznek. A hivatal fűtését elsősorban a korábban beszerelt klímákkal tervezzük biztosítani, így a hivatal épületén lévő napelemek fedezik a fogyasztás egy részét. A művelődési ház és az egészségház is hasonló módon tudja csökkenteni a kiadásait”.

Mindez viszont úgy tűnik, hogy nem elég,

az iskolabuszt megszüntetik.

A polgármester erről azt írta: „az önkormányzatnak vannak kötelező és önként vállalt feladatai. Az önként vállalt feladatra

az állam nem biztosít pénzügyi forrást,

azt magunknak kell finanszírozni. Ebben a nehéz helyzetben kényszerű döntéseket is meg kell hozni a kiadásaink csökkentése érdekében. Ezért került sor az iskolabusz szolgáltatás megszüntetésére. Az üzemanyagár emelkedése miatt ezt az önként vállalt feladatot már nem tudjuk biztosítani”.

A 4700 lélekszámú község képviselő-testülete már 2012-ben tárgyalta az iskolabusz kérdését. Az akkori testületi ülés jegyzőkönyve szerint „a külterületen élő családok helyzete több szempontból is figyelmet érdemel. Számukra a kapcsolattartás a belterülettel kiemelten fontos, hiszen gyermekeiknek biztosítani kell az oktatási intézményekbe való eljutást. A feladatot minden nap teljesíteni kell, hiszen az egyes intézmények látogatása kötelező érvényű, és gyermekeik társadalmi beilleszkedését, értékes felnőtté válását teszi lehetővé. A naponta többszöri, általában több kilométeres út megtételét anyagi helyzettől, egyéb lehetőségektől függően sokféleképpen oldják meg.

A hátrányosabb helyzetű családok gyermekei

akár kilométereket is gyalogolhatnak, míg elérnek az iskolába vagy buszmegállóhoz,

s emiatt jóval korábban is kell elindulniuk belterületi társaiknál. A kisebb gyermekek óvodába vagy bölcsődébe juttatása a gépkocsival nem rendelkező szülőknél még nagyobb gondot okoz, mivel az utak sokszor nem járhatók kerékpárral sem, szélsőségesebb esetben az autóval rendelkezők is nehézségekbe ütköznek, a felmerülő pluszkiadásokkal már nem is számolva.

Több gyermek esetén a változó időpontban való hazautaztatás is komoly szervezést igényel, így akár naponta 3-szor is be kell utazni belterületre a szülőknek, ez természetesen munkahellyel (nem otthonukban dolgozók esetében) rendelkező szülők számára újabb gondokat vet fel.

A családok életének könnyítése érdekében célszerű iskolabusz járatok szervezése külterületen, mely kijelölt útvonalakon közlekedve iskolába vagy óvodába szállítaná a rászoruló gyermekeket, valamint a hazaszállítást is megoldaná egy optimális időpontban. A működtetés során figyelembe kell venni az olyan területeket, ahol több gyermekkorú személy él, így növelve a kihasználtságot és költséghatékonyságot”.

A lap rákérdezett, hogy jelezték-e a problémát a térség országgyűlési képviselőjének, Farkas Sándornak, amire Barna Károly úgy felelt: szerinte a fideszes politikus tud a problémáról. A faluban tanyagondnoki szolgálat is működik, amiről Barna Károly azt mondta, amíg az állam ezt finanszírozza, addig biztosítható a működése. Ugyanakkor itt is szigorítanak: eddig meg tudták oldani, hogy piacra szállítsák az idősöket,

erre most már viszont nincs lehetőség.

A gépjármű mindennapos fenntartásával kapcsolatos költségek havonta megközelítőleg 50.000,- Forintot tesznek ki. Az alapítvány arra kéri a képviselő-testületet, hogy támogatásként ezt az összeget biztosítsa számára. A 2021-es beszámoló szerint 851 ezer forintba kerültek az iskolabusszal kapcsolatos feladatok, azaz havonta legalább 70 ezer forintra lenne szükség a további működtetéshez.

Jelenleg azonban a településnek nem áll rendelkezésre elegendő forrás, hogy ezt működtessék.

(atlatszo.hu)

Valódi Hírek