Egy újabb ágazat került bajba a drasztikus költségnövekedések miatt

Magyarországon 13 ezer vállalkozás foglalkozik közúti árufuvarozással.

A magyar közúti fuvarozók költségeit mutató Közúti Fuvarozási Árindex (KFX) 2022 első félévében nagyjából 22–23 százalékos növekedést mutat az előző év egészéhez képest, ebből az első félévben a fuvarozók 13–15 százalékot tudtak érvényesíteni áraikban — mondta Lajkó Ferenc, a Magyar Közgazdasági Társaság (MKT) logisztikai szakosztályának elnöke a közgazdasági társaság online szakmai rendezvényén.

A Közúti Fuvarozási Árindex a közúti fuvarozást érintő árhatásokat mutatja a 20 legnagyobb magyar fuvarozó több ezer kamionjának adatai alapján.

Lajkó Ferenc, aki az indexet kidolgozó DigiLog Consulting ügyvezetője is, elmondta: a jogos és a fuvarozási árban érvényesített költség közötti 8-9 százalék különbözet olyan probléma, ami hatással lehet az ellátási láncra.

Mint mondta, az első félévben mért költségnövekedésben

  • az üzemanyag 14 százalékot,
  • a gépkocsivezetők bére 5 százalékot,
  • a tranzitdíj 3 százalékot tett ki,
  • de befolyásolta még a költségeket az infláció és az alapkamat alakulása is.

Lajkó Ferenc a magyar közúti árufuvarozás jelentőségét bemutatva elmondta:

a hazai áruszállítás 70 százalékát adják,

Magyarországon 13 ezer vállalkozás foglalkozik közúti árufuvarozással, járműállományuk 90 ezret tesz ki, a magyar foglalkoztattak 3,3 százalékát alkalmazzák, és jelentős exportszolgáltatók.

(hvg.hu)

Valódi Hírek