Majd vezetünk inkább áramot.
Soha nem látott drágulás jön az autósoktatásban, félmillió forintnál is többe kerülhet majd egy jogosítvány — derült ki a Telex riportjából.
Július 22-én demonstrációt tartottak az autósoktatók a Hősök terén, a demonstráció szervezőivel, Barta Judittal és Köves Szilárddal készített riportot a lap.
A szervezők elmondták: a Magyarországon dolgozó mintegy 4000 autósoktató főleg egyéni vállalkozóként tevékenykedik. Az oktatók jelentős részének ezért
az átalányadózásra kell majd átállnia.
A 2-3 hónapig tartó tanfolyam költsége nem csak az elméleti képzés, illetve a vizsgadíjak néhány tízezer forintos költségéből tevődik össze, a legnagyobb kiadást mégsem ezek, hanem a gyakorlati órák jelentik.
Mivel a budapesti iskolák zömében 6-9 ezer forintba kerül egy ötven perces vezetési gyakorlat, és csak minimum harminc autóban töltött óra után jelentkezhetnek vizsgára a tanulók, így ez
eddig is 180-270 ezer forintjukba került.
Köves hozzáteszi, hogy az oktatók közül szinte mindenki a saját, egyetlen autójával dolgozik.
„Az oktatói tevékenység megkezdéséhez be kell építtetniük a második pedálsort a jobb első üléshez, ennek ára kiviteltől függően 100-500 ezer forint lehet, a közlekedési hatóság engedélyezheti, az oktatóautókat pedig mindig az állami vizsgaállomásokon kell műszakiztatni, ahol ezt a rendszert is ellenőrzik”
— írják, hozzátéve, hogy ebben még nincsenek benne az olyan váratlan költségek, mint egy durrdefekt vagy egyéb javítások.
Ráadásul a gyakorlati órákon jellemzően 20-30 százalékkal magasabb az üzemanyagfogyasztás, mint amikor a motor működését jól ismerő tulajdonos vezet.
A benzinárstop megszűnése önmagában is
megdobná az óradíjakat,
ráadásul az oktatók kétharmadát érintő adórendváltozás sokakat késztethet a pálya elhagyására.
A Szakoktatók Országos Érdekképviseleti Egyesülete ezért azt kérte Vitézy Dávid közlekedésért felelős államtitkártól, hogy az autós oktatással foglalkozó vállalkozókat is sorolják át a személyszállításra vonatkozó adózási kategóriába, hogy a taxisokhoz hasonló költségeik mellett hasonló közteherviselést vállalhassanak a jövőben, amely egyébként ebben az esetben is megduplázódna a katás időszakhoz képest.