A németek egy hasonló ügy miatt már megütötték a bokájukat korábban.
Alapvető uniós alapszabály, hogy a fogyasztók közötti bármilyen diszkrimináció tilos, az üzemanyagok kettős árazása pedig ezt a szabályt sértheti — mondta Lattmann Tamás nemzetközi jogász a 24.hu-nak szombaton.
Pénteken a Független Benzinkutak Szövetsége írt nyílt levelet Orbán Viktornak, mivel úgy látják, a csütörtökön bejelentett, majd pénteken már életbe is lépett, a külföldiek tankolásának tankolási szabályokat szigorító kormányrendelet
hibás, értelmezhetetlen és betarthatatlan.
A levélben hangsúlyozták, hogy a kormányrendelet “veszélybe sodorja az üzemanyagellátás biztonságát”.
Lattamann Tamás hangsúlyozta a 24.hu-nak azt a korábbi esetet, amikor a németek fizetősség tették volna a német autópályákat a külföldi autósoknak, ám az EU-s jog ezt nem tette lehetővé, így végül lemondtak erről a tervről.
A jogász szerint nem egyértelmű, hogy jogszerű-e az intézkedés, mivel az Európai Bíróság gyakorlata szerint kedvezménnyel is lehet diszkriminálni a fogyasztók között.
Hozzátette, a diszkrimináció tilalma mellett
fogyasztóvédelmi aggályokat is felvet a kettős árazás.
Lattmann azon sem csodálkozna, ha Magyarország ellen újabb kötelezettségszegési eljárást indítana emiatt az Európai Bizottság.
„Korábban is voltak ilyen eljárások, és rendszerint az történt, hogy a magyar kormány végül visszakozott, és inkább visszavonták a vitatott szabályozást, nem várták meg, hogy az Európai Bíróság pénzbüntetést szabjon ki. Ezzel lényegében beismerik, hogy uniós jogszabályt szegtek. Ha a benzinár kapcsán is ez lenne az eljárás, akkor egyéni perben bármelyik külföldi rendszámú autós érvényesíthetné kártérítési igényét, amiért többet kellett fizetniük”
— mondta, hangsúlyozva: a magasabb ár miatt akár a magyar bírságon is pert lehet indítani.