A többi vonalon is vannak problémák.
Szinte nincs olyan beszállítói szerződés a BKV-nál, amit ne akarnának módosítani az üzleti partnerek, és az eredeti összeggel teljesülne, értesült a Népszava.
A budapesti közlekedési cég igyekszik minden beszállítóval megegyezni, hiszen egy új tenderen még rosszabb ajánlatokat kaphatnának. A lap szerint már az is nagy siker, ha 10 százalék alatt tartják az áremelés mértékét. A beszállítók többsége azonban ennél jóval többet, akár
30-50 százalékos felárat
is kér a nyersanyag drágulás és az Ukrajnában zajló háború miatt. Azt írták:
„az áremelési kérelmek számával együtt a felmondások száma is folyamatosan növekszik, idén április végéig 36 szerződést mondtak fel az üzleti partnerek. Ez éves szinten több tízmilliárd forintos többletkiadást jelent”.
A háború a hármas metró felújítását is akadályozhatja. Az M3-as metró infrastruktúráját felújító Swietelsky Vasúttechnika Kft. az elmúlt hetekben már jelezte a BKV-nak, hogy az orosz–ukrán háború hatással lehet a munkavégzésre többek között a korábban Ukrajnából beszállított acélanyagok beszerzésének ellehetetlenülése, valamint a szállítási költségek növekedése miatt. A számlát azonban még nem nyújtották be.
A lap szerint még nehezebb a helyzet a hármas metróvonalon közlekedő orosz szerelvények esetében. A Népszava úgy tudja, hogy továbbra sem érkezik
se alkatrész, se szakember
Oroszországból. A BKV erre vonatkozó kérdéseiket azzal hárította, hogy
„a járművek műszaki üzemeltetéséhez szükséges másodpiaci háttérnek csak egy hányada köthető közvetlenül az orosz gyártóhoz és a felújítási szerződésben jelentős alkatrész átadása szerepelt, amelyekből egyelőre megoldható a járművek üzemeltetése”.
A BKV költségvetésén a beszállítói áremelések nélkül is hatalmas lyuk tátong. A cég idei üzleti terve 142 milliárd forintos közszolgáltatási díj mellett 26 milliárd forintos veszteséggel számol.
Kapcsolódó:
Leállhat a hármas metró az orosz-ukrán háború miatt — Itt a következménye Tarlósék metrómutyijának
(via RTL)