Úgy, hogy nem is indultak rajta.
Szeptember 13. és október 12. között., azaz az első fordulót megelőző egy hét, az első forduló, a második forduló előtti időszak, illetve annak eleje közötti időszakban az ellenzéki pártok és a kormánypárt összesen
640 millió forintot költött saját narratívájának terjesztésére a Facebookon és a Youtube-on
– írja részletes összesítésében a Telex.
A lap a Facebook Ad Library, illetve a Google Transparency Report oldalain vizsgálta meg az elmúlt 30 nap 200 legdrágább magyar politikai hirdetését. Így számításaik szerint a magyar politika szereplői kb. napi 21 millió forintot költöttek el erre a célra.
Az összesítés azonban meglepő következtetésre jutott, nevezetesen arra, hogy az ellenzéki előválasztás során a Fidesz és a hozzá köthető szervezetek költötték a legtöbbet propagandára úgy, hogy
nem is indultak rajta.
A Youtube-hirdetésekre az elmúlt hónapban a Fidesz összesen 29,5 millió forintot költött, míg a kormányközeli Megafon pedig további 12,4 milliót tapsolt el ezen a felületen.
Ehhez képest az ellenzéki oldalon Karácsony Gergely visszalépett miniszterelnök-jelölt szervezete, a 99 Mozgalom költötte a legtöbbet, összesen 17 millió forintot, a pártok közül pedig a Jobbik hirdetett a legtöbb pénzért, 5 millió forintért a videómegosztó portálon.
A Telex összesítése szerint Márki-Zay Péter 800 ezer forintot költött, míg a DK be sem került a TOP10 Youtube-hirdető közé.
A Facebook-hirdetéseket tekintve egészen brutális a kormányoldali fölény és fideszes propaganda, azon belül is a Megafon jelenléte – írja a lap.
A Megafon ugyanis összesen 132 millió forinttal, a Fidesz 89,2 millióval szállt be a Facebook-hirdetésekbe, míg Karácsony Gergely 61,2 milliót költött el a közösségi oldalon.
A Telex által baloldali propagandaoldalnak nevezett Ezalényeg.hu ehhez képest 38,3 millióért hirdetett a Facebookon.
A lap emellett csoportosította a magyar politikusokat, propagandistákat, illetve a pártlapokat a pártjaikhoz, a pártokat a miniszterelnök-jelöltekhez. Így kiderült, az elmúlt 30 napban
a Fidesz és holdudvara majdnem másfélszer annyit költött politikai hirdetésre a közösségi médiában az előválasztási kampány alatt, mint az előválasztáson részt vevő politikai erők összesen.
A kormány ugyanis 369 millió forintot, míg az ellenzéki oldal 262 milliót költött hirdetésre.
A teljes listát a Telex oldalán tudod böngészni.