Kétségbeesetten verik félre a harangokat a tanárok: Orbánék direkt vágják tönkre a tanárképzést

Hogy minden NER-kompatibilis legyen.

Ahogy arról mi is beszámoltunk, nemrég kiderült, hogy a kormány szándékosan és tudatosan rombolja le a tanárképzést, hogy NER-kompatibilis tananyaggal moshassák át a diákok agyát az iskolákban.

A tervek szerint a jövőben a pedagógusképzés kizárólag a gondosan a kormány narratívájára hangolt Nemzeti Alaptanterv (NAT) szerint végezhetik majd a felsőoktatási intézmények,

“megalapozva az iskolai oktatás kormány által helyesnek vélt irányvonalát”.

Ez a gyakorlatban azt jelentené, hogy egyrészt a pedagógusok képzéséből kigyomlálnák azokat a tanegységeket, amelyek nem szolgálják közvetlenül a Fidesz-narratívát, másrészt a követelmények lazításával jelentősen

felhígítanák a pedagógusszakmát.

A terv ellen Pilz Olivér, a 2016-os „kockásinges tüntetés” egyik arca, a Tanítanék mozgalom egyik alapítója aláírásával tett közzé egy kiáltványt több civil szervezet — vette észre a HVG.

Azt írják: a kormány

az oktatás utolsó tartópillérét is kirúgni készül

a pedagógusképzés öncélú átalakításával.

„A kimondott célja az átalakításoknak, hogy a tanároktatás követelményeinek könnyítésével több hallgató jusson el a diploma megszerzéséig – azaz csökkenjen a jelenlegi több tíz százalékos lemorzsolódás. Persze tudjuk, hogy nem arra kell figyelnünk, amit a kormány mond, hanem amit tesz: a képzési követelmény átszabása nem más, mint az illiberális „kultúrharc” része!”

— fogalmaznak. Abban is biztosak, hogy a létszámnövekedés esetleges, azonban biztosan a minőség rovására fog menni,

„Hogy a pedagógusképzést és a tudósképzést az esetek többségében nem célszerű együtt végezni, abban egyetértünk, de hogy a tartalom legfőbb szabályzója a NAT legyen, elutasítjuk.

A pedagógusképzésben a tartalom mellett egyébként sokkal nagyobb gond, hogy a felsőoktatási intézményekben az oktatási tevékenység másodrendű, mélyen alulfinanszírozott, alacsony presztízsű. És arról nem hallottunk, hogy ezen a finanszírozáson javítani szeretnének”

— hívják el a figyelmet.

A legnagyobb gond szerintük mégis az, hogy a pedagógiai módszertant nem modernizálják.

„A hallgatók sajátítsák el a legmodernebb módszereket (és legyenek ilyen továbbképzések a már pályán lévőknek is): probléma-, projekt-, és tapasztalatalapú tanítást, képesség- és készségfejlesztést, autonóm és kritikus gondolkodásra nevelést, együttműködésen alapuló tanítási-tanulási módszereket. Tanulmányaik során találkozzanak az iskolai gyakorlatuk alatt hátrányos helyzetű tanulókkal, ismerkedjenek meg sokkal több helyi „jó gyakorlattal”, jussanak el tehetséggondozó iskolákba is”

— követelik a civil szervezetek.

A kiáltványt a Civil Közoktatási Platform, az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete (OFOE), a Magyartanárok Egyesülete és a Történelemtanárok Egylete írta alá.

 

Valódi Hírek