Hogy minden NER-kompatibilis legyen.
Ahogy arról mi is beszámoltunk, nemrég kiderült, hogy a kormány szándékosan és tudatosan rombolja le a tanárképzést, hogy NER-kompatibilis tananyaggal moshassák át a diákok agyát az iskolákban.
A tervek szerint a jövőben a pedagógusképzés kizárólag a gondosan a kormány narratívájára hangolt Nemzeti Alaptanterv (NAT) szerint végezhetik majd a felsőoktatási intézmények,
“megalapozva az iskolai oktatás kormány által helyesnek vélt irányvonalát”.
Ez a gyakorlatban azt jelentené, hogy egyrészt a pedagógusok képzéséből kigyomlálnák azokat a tanegységeket, amelyek nem szolgálják közvetlenül a Fidesz-narratívát, másrészt a követelmények lazításával jelentősen
felhígítanák a pedagógusszakmát.
A terv ellen Pilz Olivér, a 2016-os „kockásinges tüntetés” egyik arca, a Tanítanék mozgalom egyik alapítója aláírásával tett közzé egy kiáltványt több civil szervezet — vette észre a HVG.
Azt írják: a kormány
az oktatás utolsó tartópillérét is kirúgni készül
a pedagógusképzés öncélú átalakításával.
„A kimondott célja az átalakításoknak, hogy a tanároktatás követelményeinek könnyítésével több hallgató jusson el a diploma megszerzéséig – azaz csökkenjen a jelenlegi több tíz százalékos lemorzsolódás. Persze tudjuk, hogy nem arra kell figyelnünk, amit a kormány mond, hanem amit tesz: a képzési követelmény átszabása nem más, mint az illiberális „kultúrharc” része!”
— fogalmaznak. Abban is biztosak, hogy a létszámnövekedés esetleges, azonban biztosan a minőség rovására fog menni,
„Hogy a pedagógusképzést és a tudósképzést az esetek többségében nem célszerű együtt végezni, abban egyetértünk, de hogy a tartalom legfőbb szabályzója a NAT legyen, elutasítjuk.
A pedagógusképzésben a tartalom mellett egyébként sokkal nagyobb gond, hogy a felsőoktatási intézményekben az oktatási tevékenység másodrendű, mélyen alulfinanszírozott, alacsony presztízsű. És arról nem hallottunk, hogy ezen a finanszírozáson javítani szeretnének”
— hívják el a figyelmet.
A legnagyobb gond szerintük mégis az, hogy a pedagógiai módszertant nem modernizálják.
„A hallgatók sajátítsák el a legmodernebb módszereket (és legyenek ilyen továbbképzések a már pályán lévőknek is): probléma-, projekt-, és tapasztalatalapú tanítást, képesség- és készségfejlesztést, autonóm és kritikus gondolkodásra nevelést, együttműködésen alapuló tanítási-tanulási módszereket. Tanulmányaik során találkozzanak az iskolai gyakorlatuk alatt hátrányos helyzetű tanulókkal, ismerkedjenek meg sokkal több helyi „jó gyakorlattal”, jussanak el tehetséggondozó iskolákba is”
— követelik a civil szervezetek.
A kiáltványt a Civil Közoktatási Platform, az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete (OFOE), a Magyartanárok Egyesülete és a Történelemtanárok Egylete írta alá.