Tudatos népbutítás.
A felesleges, vagyis a szélesebb körű tartalmakat törölni kell a pedagógusok egyetemi felkészítéséből — írta meg szerdán a Népszava.
A Köznevelés-stratégiai Kerekasztal múlt heti ülésén a pedagógusképzés átalakítása volt az egyik téma, és a tervekből az derül ki, hogy a jövőben a pedagógusképzés kizárólag a gondosan a kormány narratívájára hangolt Nemzeti Alaptanterv (NAT) szerint végezhetik majd a felsőoktatási intézmények,
„megalapozva az iskolai oktatás kormány által helyesnek vélt irányvonalát”
— írj a lap. A követelmények könnyítésével a jelentős lemorzsolódást is visszaszorítaná a kormány, így több pedagógusjelölt kaphatna diplomát.
Ez a gyakorlatban azt jelentené, hogy egyrészt a pedagógusok képzéséből kigyomlálnák azokat a tanegységeket, amelyek nem szolgálják közvetlenül a Fidesz-narratívát, másrészt a követelmények lazításával jelentősen
felhígítanák a pedagógusszakmát.
Hogy a tanár szakos hallgatók tanegységei valóban NAT-kompatibilisek legyenek, az egyetemi Neptun tanulmányi rendszeren keresztül fogják ellenőrizni.
A Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) alelnöke, Totyik Tamás is részt vett a kerekasztalon, úgy gondolja: ezzel a lépéssel jelentősen szűkítenék annak lehetőségét, hogy a pedagógusok a NAT keretein túlmutató, szélesebb körű ismereteket adhassanak át a diákoknak.
Szerinte a képzés lebutítása a minőség rovására fog menni, még ha valóban több tanár kerülhet is így a pályára, mint eddig. Hangsúlyozta, hogy ha ezek a tervek megvalósulnak, akkor egy középiskolai tanárnak nem kell majd a középszintű érettségire való felkészítésnél többet tudnia az adott tárgyból.
A tanárképző egyetemek vezetői néhány hete kaptak egy levelet a minisztériumból, ami a Népszava birtokába jutott, és szintén azt támasztja alá, hogy teljesen
tudatos butítás folyik a kormány részéről.
A dokumentumban az áll, hogy a NAT-on és a kerettanterven túlmutató tartalmak csak akkor maradhatnak a képzési és kimeneti követelmények között, ha azok
„pedagógiai hozzáadott értéke nélkülözhetetlen”,
illetve
„a felesleges, köznevelési tartalmakat nem érintő, azaz a köznevelési célból nem indokolt részeket törölni kell”.