Hiába magyarázkodnak, rekkenő hőség van a BKV-buszokon.
A másodfokú hőségriasztás ellenére több mint 300 BKV-buszon nem működik a klímaberendezés – azaz a közlekedési cég légkondicionálóval felszerelt buszainak több mint harmadát érinti a probléma – állítja a Közlekedő Tömeg a Facebook-oldalán. Ezt a számot hőmérővel végzett helyszíni ellenőrzéseik, és az általuk üzemeltetett hibabejelentő felület adatai támasztják alá.
A Tudatos Közlekedő chatalkalmazás segítségével könnyedén jelezhetik az utasok a BKK – Budapesti Közlekedési Központ részére, ha a buszon, amin éppen utaznak, nem működik a klíma. Eddig összesen 381 BKV-busz légkondicionáló berendezésére érkezett panasz, a járművek jelentős részét pedig már több utas is bejelentette, egymástól függetlenül. A legtöbb panaszt az
5-ös, 7-es, 9-es, 4-6-os, 200E, 136E, 194M, 223M, 32-es és 21-es
vonalakon közlekedő buszokkal kapcsolatban kapták.
Forróbb napokon akár 50 hibás klímára vonatkozó bejelentés érkezik a Tudatos Közlekedőre, ezeket 24 órán belül továbbítják a BKK részére. A felhasználók panaszainak valódiságát rendszeresen ellenőrzik helyszíni mérésekkel, és a bejegyzés szerint arra jutottak,
a bejelentések szinte maradéktalanul megfelelnek a valóságnak.
A Közlekedő Tömeg szerint a BKV Zrt. nem törődik a bejelentésekkel – rendszeresen kapnak újabb bejelentéseket ugyanazon járművekre, tavaly óta pedig semmit sem javult a helyzet. Múlt héten több alkalommal végeztek méréseket, és nem egyszer 35 fok feletti fülledt hőséget tapasztaltak a buszok fedélzetén.
Viszonyításképp: az EU 2005/1/EK rendelete alapján
ekkora melegben szarvasmarhákat például már tilos lenne szállítani,
melynek megszegéséért súlyos büntetés járhatna.
A BKV annyit reagált minderre, hogy a klímaberendezések napközben romlanak el, ezért van hőség az autóbuszokon. Úgy tapasztalják, ez nem fedi a valóságot: számos buszról rendszeresen kapnak panaszbejelentéseket az utasoktól, mely azt bizonyítja, hogy jellemzően meg sem javítják a járművek klímáit.
A BKV továbbá azzal mentegetőzik, hogy az elromlott klímaberendezéssel rendelkező buszokat azonnal lecserélik egy másikra, ám ez szinte sosem történik meg.
Vasárnap délután két nagy forgalmú dél-pesti vonalon végeztek műszeres mérést, melynek eredményei a következők voltak:
időpont | járat | rendszám | hőmérséklet:
16:44 | 200E | FKU-944 | 38,4°C
17:00 | 200E | MUT-895 | 38,2°C
17:15 | 200E | FKU-932 | 30,8°C
17:26 | 200E | FKU-948 | 29,4°C
17:34 | 200E | FKU-906 | 36,4°C
17:46 | 200E | FKU-949 | 35,2°C
17:55 | 200E | FKU-907 | 29,3°C
18:17 | 136E | LOV-878 | 26,7°C
18:28 | 136E | MUU-906 | 34,7°C
18:37 | 136E | LOV-874 | 33,4°C
18:48 | 136E | LOV-854 | 30,1°C
A mérés időtartama alatt a külső hőmérséklet 32°C volt, így a BKK közszolgáltatási szerződésben foglalt előírásai alapján a járműveket 26 fokra kellett volna hűteni.