A hangfelvételek alapján szinte biztosan kijelenthető, hogy az Air India gép kapitánya öngyilkosságot követhetett el.
Megdöbbentő fordulatot vet az Air India múlt havi katasztrófájának vizsgálata:
az egyik pilóta szándékosan kapcsolta le a hajtóművek üzemanyag-ellátását.
A tragédia okairól már hétfőn beszámoltunk. Ezúttal azonban újabb részletekre derült fény.
Kapcsolódó: Sokkoló adatok az Air India feketedobozában: Nem műszaki hiba miatt zuhanhatott le 242 emberrel a repülő
Másodpercekkel a felszállás után kapcsolta le a hajóművek üzemanyag-ellátását a kapitány
A Wall Street Journal beszámolója szerint a pilótafülkében rögzített hangfelvételen hallható, ahogy a gépet irányító első tiszt kérdőre vonja a kapitányt, miért mozdította a kapcsolókat „cutoff” állásba. A kapitány tagadta, hogy ezt tette volna, de a felvételek és a szakértők elemzése alapján más magyarázat nem adódik. Az eset a Boeing 787 Dreamliner június 12-ei, Indiában történt lezuhanásához vezetett, amelynek során 260 ember vesztette életét.
A nyilvánosságra hozott előzetes vizsgálati jelentés szerint a hajtóművek üzemanyag-kapcsolóit közvetlenül a felszállás után, néhány másodperccel később állították le. Ennek következményeként a gép azonnal elvesztette a tolóerőt, és alig 650 láb (körülbelül 200 méter) magasságig jutott, mielőtt zuhanni kezdett.
Bár a másodpilóta visszaállította a kapcsolókat „run” állásba, és a gép megpróbálta újraindítani a hajtóműveket, már nem lehetett megakadályozni a tragédiát. A Dreamliner fákba és egy kéménybe csapódott, majd felrobbant a közeli orvosi egyetem épületénél. A fedélzeten tartózkodó 242 ember közül 241, valamint 19 földön tartózkodó személy vesztette életét.
Semmi nem jelezte a kapitány múltjában, hogy öngyilkosságra készülne
Az indiai balesetvizsgáló hivatal (AAIB) jelentése
nem talált műszaki hibát,
és a Boeing sem talált biztonsági problémát. A kapitány múltja alapján sem volt jele annak, hogy öngyilkosságra készülhetett volna, ám a körülmények és a felvétel alapján a szakértők szerint nem maradt más logikus magyarázat. Az amerikai szövetségi légügyi hatóság (FAA) és a Boeing később közleményben hangsúlyozta, hogy a gépeken lévő üzemanyag-kapcsolók zárjai továbbra is biztonságosak.
A katasztrófa újraindította a vitát arról, hogy szükség lenne-e kamerákra a pilótafülkékben, hiszen ez segíthetne tisztábban látni, mi történt pontosan.
Más balhé is van az Air India körül
Az Air India vállalat közben más ügyekben is a figyelem középpontjába került, miután kiderült: fapados leányvállalata,
az Air India Express nem hajtotta végre időben egyes hajtóműalkatrészek cseréjét,
és hamis nyilvántartásokkal próbált megfelelni az előírásoknak.
A végleges vizsgálati jelentés az Air India tragédiájáról várhatóan egy éven belül készül el. Szakértők hangsúlyozzák, hogy bár a közvetett bizonyítékok súlyosak, minden tényezőt alaposan meg kell vizsgálni, mielőtt végleges következtetést vonnak le.
(reuters.com nyomán)