Nekimentek Lázárnak: Mindössze egy hétig működött a közpénzből felújított mosdó

A vasútállomáson azóta sincs működő vécé.

A Magyar Közlekedési Klub beleállt Lázár Jánosba, miután Velencén, a vasútállomáson mindössze egyetlen hétig üzemelt a vécé – hogy a tópartra érkező utasok azóta hol könnyítenek magukon, nem tudni.

Lázár János ígéreteiből nem sokat látnak a vasutat használók

Megírtuk, hogy idén januárban Lázár János építési és közlekedési miniszter azt ígérte, hogy több mint ezer vécét tesznek rendbe idén: nem csak a vasúti, hanem a buszpályaudvarokon is nekigyürkőznek.

Ha nem jön a vonat, legalább mosdóba elmehetünk

A tárcavezető rövid posztban számolt be arról, hogy az év eleji vállalásainak egyik sarokköve, a pályaudvari utasmosdók rendbe tétele. Ehhez felmérték, pontosan hány helyiség rendberakására lesz szükség. Mint írta,

„Az év végéig 1202 utasmosdót korszerűsítünk,

ebből 946 a vasútállomásokon, 256 pedig az autóbusz-állomásokon lesz elérhető”.

A felújítás megtörtént, a mosdó bezárt

A Magyar Közlekedési Klub Facebook-bejegyzését változtatás nélkül közöljük alább:

„Egy hétig volt jó a megújult állomási mosdó Velencén, aztán egy hónapja zárva.

Lázár János szedett-vedett, minden szakmai tudást nélkülöző 10 pontjában tavaly bejelentette azt is, hogy »minden állomási mosdót felújítanak« a vasútnál. A klímás pótlóbuszos butasághoz hasonlóan ezzel kapcsolatban is több volt a kérdés, mint a válasz.

Nem állítható, hogy a MÁV hálózatán kifejezetten az állomási mosdók állapota okozna gondot. Az elmúlt 15 évben sok EU-s és egyéb projekt keretében rengeteg állomási mosdó megújult, egyebek mellett a budapesti fejpályaudvarokon is.

Ahol pedig igen lepusztult, elhanyagolt a mosdó, ott jellemzően az egész épület romokban van (ld. Rákosrendező), tehát csak a mosdót tutujgatni, mikor az épületnek lukas a teteje – hát nem túl értelmes feladat.

Sok helyen nem az a baj, hogy rossz a mosdó, hanem, hogy nincs

Például Kőbánya alsón, vagy Aquincumban sincs, de sok regionális vonalon az 1950-es évekből származó pottyantós mosdók »működnek«, amelyeket nem lehet csak úgy felújítani. Új egység kell helyette, amihez viszont közmű, terv, engedély stb. kell.

A MÁV évtizedek alatt képtelen volt kidolgozni egy szabályrendszert arra, hogy egyáltalán hol és mekkora utasmosdóra van szükség. Az egész műfaj történelmileg alakult módon megy.

Pedig annak nincs sok értelme, hogy minimális forgalmi potenciállal bíró helyeken újítsanak fel mosdót csak azért, mert van. Miközben nagy forgalmú helyeken meg nincs semmi, mert nem volt.

Nem világos persze az sem, hogy honnan kerít a MÁV pénzt és építőipari kapacitást értelmes munkavégzéshez ennyire rövid idő alatt mindenfajta valódi tervezés és előkészítés nélkül.

Fentiek alapján várható volt, hogy ebből vagy időhúzás/magyarázkodás, vagy valami látszattákolás lesz. Velencén az utóbbi történt láthatóan.”

(Magyar Közlekedési Klub / Facebook)

Kapcsolódó:

Lázár János nagy bejelentést tett: Elárulta, hány vécét tesznek rendbe idén

Valódi Hírek