A bíróság által kért két szakvélemény szerint sem kaphat környezethasználati engedélyt a kínai CATL debreceni akkumulátorgyára.
A kínai CATL debreceni akkumulátorgyárának környezethasználati engedélye körüli jogi vita továbbra is tart. Két független szakértő szakvéleménye alapján
a gyár engedélyei nem felelnek meg a jogszabályi előírásoknak
– írta meg csütörtökön a telex.hu.
Szakértők szerint ezer sebből vérzik a CATL engedélye
A szakértők szerint a kiadott engedélyek hiányosak, és több szempontból is hibásan határozták meg a gyár hatásterületét. A bíróság, amely a per során felkérte a szakértőket, akár megis semmisítheti a környezethasználati engedélyt. Ez azt jelentené, hogy
a gyár nem kezdheti el a sorozatgyártást, amíg új engedélyt nem kap.
A CATL, amely a világ legnagyobb elektromos autókba szánt akkumulátor gyártója, 2022 nyarán jelentette be, hogy Debrecenben építi meg második európai gyárát. Az üzem hatalmas víz- és energiaigénnyel rendelkezik, és számos mérgező vegyi anyagot fog használni, ami jelentős környezeti terhelést okozhat.
A gyár környezethasználati engedélyét 2023 februárjában adta ki a Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal, azonban azt később módosítani kellett, mivel a helyi civilek és szakértők szerint hibásan számolták ki a hatásterületet, valamint nem végeztek el minden szükséges vizsgálatot.
Az ügyvéd szerint nem indulhat be idén a debreceni CATL-gyár
A civilek, akiket Halász Árpád ügyvéd képvisel, a bíróságon támadták meg az engedélyeket. A független szakértők által készített szakvélemények szerint a gyár hatásterülete túl kicsire lett meghatározva, és nem vizsgálták megfelelően a gyár környezeti hatásait, például a vízfelhasználást és a szennyvíz kezelését.
A hidrogeológus Verrasztó Zoltán szakvéleménye szerint az engedélyek nem tartalmazzák a vízhasználat alternatíváit, és nem tisztázzák, honnan és hogyan biztosítják a gyár vízigényét. Emellett a gyár által kibocsátott szennyvíz mennyisége és annak környezetre gyakorolt hatása sem lett megfelelően vizsgálva.
A gyár működése szempontjából a közlekedés és a zajszennyezés is problémát jelenthet, amit a hatóságok nem vettek figyelembe. A szakértők szerint a kamionforgalom jelentős terhelést jelenthet a környező utak számára, és a környékbeli ingatlanok értékcsökkenését is okozhatja.
Emellett a gyár engedélyei
nem tartalmaznak információkat a hulladékszállításról sem,
ami szintén alapvető tényező a környezeti hatások meghatározásában.
A második szakvélemény, amelyet Varga Csaba élővilág-védelmi szakértő készített, arra mutatott rá, hogy a gyár engedélyezésekor nem vizsgálták a zajhatásokat, a világítást, valamint a talajvízcsökkentést, ami szintén komoly hatással lehet a helyi élővilágra. Az élőhelyek és táplálkozóhelyek megváltozása, valamint a vízelvezetés hatásai nem lettek megfelelően figyelembe véve. A szakértő szerint
a gyár környező élővilágra gyakorolt hatása sokkal jelentősebb, mint azt az engedélyek sugallják.
Kérdés, betartják-e majd a bíróság ítéletét
A bíróság előtt folyó per eredménye nagy hatással lesz a gyár működésére. Ha az engedélyeket megsemmisítik, a gyár nem kezdheti el a működését addig, amíg új engedélyt nem kap.
Ugyanakkor érdemes arra is emlékeznünk, hogy a gödi Samsung-gyár esetében hiába volt bírósági döntés a gyár működésének átmeneti felfüggesztéséről, a koreai cég és a magyar hatóságok nem vették ezt figyelembe.