Kiderültek a számok: A MÁV elárulta, hány baleset történt tavaly

Rengeteg a vasúti átjárós baleset.

2024-ben újra emelkedett az úgynevezett idegenhibás vonatbalesetek száma. A MÁV balesetmegelőzési témájú, ismeretterjesztő podcastban hívta fel a figyelmet a veszélyekre– szemlézte az infostart.hu.

Ötvenöt életet követelt

Tavaly ötvenöt halálos áldozatot követelt a figyelmetlenség és a szabályok megszegése.

Negyvenhatan pedig súlyos, nem egyszer csonkolásos sérülést szenvedtek – mondta el Molnár Péter mozdonyvezető és Härtlein Károly, a BME Fizikai Intézet mesteroktatója.

A beszélgetésben kiemelték, hogy az áldozatokon túl

minden baleset egyúttal trauma a mozdonyvezetőnek is,

aki vétlen részese az eseményeknek.

A balesetek ráadásul forgalmi zavarokat okoznak egy-egy térség közlekedésében. Valamint több százmilliós anyagi kárt a vasúttársaságnak.

A közlekedők gyakran nem tartják be a KRESZ-t

2024-ben a figyelmetlen közlekedés és a KRESZ-szabályok megszegése miatt

76 vasúti átjárós baleset történt.

Ez tizenöttel több, mint 2023-ban. Ebből 14 követelt emberéletet, és 13 esetben sérültek meg súlyosan.

Tizenhárom baleset könnyű sérülésekkel, harminchat pedig anyagi kárral járt.

Az év első hónapjában, ahogy tavaly is, minden baleset oka egy-egy rossz emberi döntés volt:

a figyelmetlenség és a szabályok megszegése.

Nem a mozdonyvezetők hibáznak

A MÁV hibájából vasúti átjáróban 2009 óta, több mint másfél évtizede nem történt halálos baleset. A vasúttársaság arra kéri a közlekedőket, hogy

a vasúti átjárót mindig fokozott körültekintéssel közelítsék meg.

A MÁV az alábbi KRESZ-szabályok betartását kéri a balesetek elkerülése érdekében:

  • A vasúti átjárót csak fokozott óvatossággal szabad megközelíteni.
  • Biztosított vasúti átjárón csak akkor szabad áthajtani, ha mindkét sorompó nyitva van, a fényjelző vagy hangjelző berendezés nem ad tilos jelzést, illetve a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést ad.
  • A vasúti átjárón folyamatosan, azaz megállás nélkül, legalább 5 km/órás átlagsebességgel szabad áthaladni.
  • Vasúti átjáróban és közvetlenül a vasúti átjáró előtt tilos előzni.
  • A vasúti átjáróba csak akkor hajtsunk be járművünkkel, ha abból a kihaladás is biztonságosan megvalósítható (kocsisor mögé ne zárkózzunk fel az átjáróban)!
  • Ha a vasúti átjárót biztosító berendezés nem működik – nem látható a fényjelzőn a villogó fehér fény –, minden esetben meg kell állnunk az átjáró előtt. Csak azután szabad tovább haladni, ha meggyőződtünk róla, hogy nem jön vonat és a biztonságos áthaladásnak minden feltétele megvalósul! Fénysorompónál az jelzi az üzemzavart, ha egyik fény sem világít

– sorolta a cég a közleményében.

Azt sem árt észben tartani, hogy

a KRESZ a gyalogosokra és a kerékpárosokra is ugyanúgy vonatkozik!

Sőt még a megkülönböztető jelzést használó járművekre is.

Tiltott területen való tartózkodás miatti gázolások

2024-ben drámaian sok halálos kimenetelű és súlyos sérüléssel járó baleset oka a tiltott vasútüzemi területen tartózkodás, átkelés volt. Tavaly összesen 66 gázolás történt, amelyek során gyalogosan, kerékpárral és elektromos rollerrel közlekedő személyeket ütött el a vonat.

A halálesetek egy része sajnos öngyIlkosság

2024-ben a MÁV hálózatán 103 ember vetett véget az életének a síneken,

és 15 öngyIlkossági kísérlet történt.

Beszámoltunk arról, hogy a múlt héten az egész országot mélyen megrázta az a szörnyű tragédia, amely során egy anya gyermekével a karján hozta meg a végső döntést, és a vonat elé lépett.

A hasonló esetek egyáltalán nem ritkák, pedig van segítség. Ingyenes, anonim, a nap 24 órájában hívható lelki elsősegély-szolgálat várja a hívásokat a 116-123 és 06-80-810-600 telefonszámon.

Ha neked vagy ismerősödnek öngyIlkossági gondolatai vannak, kérjük, olvasd el >>EZT<< az oldalt.

A teljes beszélgetést itt hallgathatod meg:

(Kiemelt képünk illusztráció)

Valódi Hírek