Rengeteg a vasúti átjárós baleset.
2024-ben újra emelkedett az úgynevezett idegenhibás vonatbalesetek száma. A MÁV balesetmegelőzési témájú, ismeretterjesztő podcastban hívta fel a figyelmet a veszélyekre– szemlézte az infostart.hu.
Ötvenöt életet követelt
Tavaly ötvenöt halálos áldozatot követelt a figyelmetlenség és a szabályok megszegése.
Negyvenhatan pedig súlyos, nem egyszer csonkolásos sérülést szenvedtek – mondta el Molnár Péter mozdonyvezető és Härtlein Károly, a BME Fizikai Intézet mesteroktatója.
A beszélgetésben kiemelték, hogy az áldozatokon túl
minden baleset egyúttal trauma a mozdonyvezetőnek is,
aki vétlen részese az eseményeknek.
A balesetek ráadásul forgalmi zavarokat okoznak egy-egy térség közlekedésében. Valamint több százmilliós anyagi kárt a vasúttársaságnak.
A közlekedők gyakran nem tartják be a KRESZ-t
2024-ben a figyelmetlen közlekedés és a KRESZ-szabályok megszegése miatt
76 vasúti átjárós baleset történt.
Ez tizenöttel több, mint 2023-ban. Ebből 14 követelt emberéletet, és 13 esetben sérültek meg súlyosan.
Tizenhárom baleset könnyű sérülésekkel, harminchat pedig anyagi kárral járt.
Az év első hónapjában, ahogy tavaly is, minden baleset oka egy-egy rossz emberi döntés volt:
a figyelmetlenség és a szabályok megszegése.
Nem a mozdonyvezetők hibáznak
A MÁV hibájából vasúti átjáróban 2009 óta, több mint másfél évtizede nem történt halálos baleset. A vasúttársaság arra kéri a közlekedőket, hogy
a vasúti átjárót mindig fokozott körültekintéssel közelítsék meg.
A MÁV az alábbi KRESZ-szabályok betartását kéri a balesetek elkerülése érdekében:
- A vasúti átjárót csak fokozott óvatossággal szabad megközelíteni.
- Biztosított vasúti átjárón csak akkor szabad áthajtani, ha mindkét sorompó nyitva van, a fényjelző vagy hangjelző berendezés nem ad tilos jelzést, illetve a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést ad.
- A vasúti átjárón folyamatosan, azaz megállás nélkül, legalább 5 km/órás átlagsebességgel szabad áthaladni.
- Vasúti átjáróban és közvetlenül a vasúti átjáró előtt tilos előzni.
- A vasúti átjáróba csak akkor hajtsunk be járművünkkel, ha abból a kihaladás is biztonságosan megvalósítható (kocsisor mögé ne zárkózzunk fel az átjáróban)!
- Ha a vasúti átjárót biztosító berendezés nem működik – nem látható a fényjelzőn a villogó fehér fény –, minden esetben meg kell állnunk az átjáró előtt. Csak azután szabad tovább haladni, ha meggyőződtünk róla, hogy nem jön vonat és a biztonságos áthaladásnak minden feltétele megvalósul! Fénysorompónál az jelzi az üzemzavart, ha egyik fény sem világít
– sorolta a cég a közleményében.
Azt sem árt észben tartani, hogy
a KRESZ a gyalogosokra és a kerékpárosokra is ugyanúgy vonatkozik!
Sőt még a megkülönböztető jelzést használó járművekre is.
Tiltott területen való tartózkodás miatti gázolások
2024-ben drámaian sok halálos kimenetelű és súlyos sérüléssel járó baleset oka a tiltott vasútüzemi területen tartózkodás, átkelés volt. Tavaly összesen 66 gázolás történt, amelyek során gyalogosan, kerékpárral és elektromos rollerrel közlekedő személyeket ütött el a vonat.
A halálesetek egy része sajnos öngyIlkosság
2024-ben a MÁV hálózatán 103 ember vetett véget az életének a síneken,
és 15 öngyIlkossági kísérlet történt.
Beszámoltunk arról, hogy a múlt héten az egész országot mélyen megrázta az a szörnyű tragédia, amely során egy anya gyermekével a karján hozta meg a végső döntést, és a vonat elé lépett.
A hasonló esetek egyáltalán nem ritkák, pedig van segítség. Ingyenes, anonim, a nap 24 órájában hívható lelki elsősegély-szolgálat várja a hívásokat a 116-123 és 06-80-810-600 telefonszámon.
Ha neked vagy ismerősödnek öngyIlkossági gondolatai vannak, kérjük, olvasd el >>EZT<< az oldalt.
A teljes beszélgetést itt hallgathatod meg:
(Kiemelt képünk illusztráció)