Terézváros vezetése kicselezheti Lázár János roszdaminisztert.
Soproni Tamás bejelentette: parkot hoznának létre a Nyugati pályaudvarnál
Terézváros önkormányzata is beszáll a Nyugati pályaudvar mögött lévő rendkívül értékes fejlesztési területért folyó küzdelembe. Soproni Tamás polgármester a Népszavának közölte, az önkormányzat saját forrásból hozná létre azt a parkot, amelyre korábban még Lázár János rozsdaminiszter is fente a fogát.
Emlékezetes, Lázár már októberben bejelentette egy „országos állomásmegújító program” részeként, a budapesti nagy pályaudvarok „fejlesztését” célzó pályázatokat. Ezekhez az Országgyűlés azonnal biztosította is a „törvényi hátteret” egy közlekedési tárgyú salátatörvény elfogadása révén.
99 évre magánkézbe adják Orbán Viktorék a budapesti pályaudvarokat
Beszámoltunk róla, hogy a „szuverén” Orbán-kormány „nemzetgazdasági érdekek„-re hivatkozva 99 évre magánkézbe adná a legfőbb budapesti pályaudvarok ingatlanhasznosítását. A MÁV közlése szerint további tárgyalásokra lehet számítani a „koncepciók” véglegesítésére vonatkozóan. A volt közlekedési államtitkár azonban kiemelt veszélyekre figyelmeztetett. Vitézy Dávid
rablóprivatizációt (!)
emleget az üggyel kapcsolatban.
Nyomatékosan felhívták a figyelmet arra, hogy a magyar kormány 99 évre magánkézbe adná a pályaudvarokon lévő történelmi csarnokokat, illetve a mögöttük elterülő, összesen 90 hektárnyi értékes fővárosi fejlesztési területet is. Orbán Viktor miniszterelnök úgy „érvelt”, az államnak nincsen pénze a fenntartásra. Vagy nem akarnak rá költeni, vagy nyerészkedni szeretnének ezen is.
A magyar állam kivonul a fejlesztésekből
„Az állam ki akar vonulni a területek fejlesztéséből, fenntartásából, és a területeket magánkezekbe vándoroltatná”
– jelezte Soproni Tamás, Terézváros újraválasztott ellenzéki polgármestere. A kerületvezető erős aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy a piaci érdekeknek lefekvő
befektetők az utolsó négyzetcentiméterig beépítik a megkaparintott területeket.
Soproni szerint az önkormányzatoknak semmilyen beleszólásuk nem lesz abba, mi épül majd a pályaudvarok köré, ezért azonnal levelet írt Lázár János miniszternek az ügyben. A polgármester azt is elmondta, hogy Lázár azóta sem óhajtott válaszolni erre a levélre, de ő nem hagyta annyiban az ügyet.
„Terézváros önkormányzata is indul a Nyugati pályaudvar és környéke állomásfejlesztési koncepciójának kidolgozására kiírt pályázaton”
– mondta a lapnak a polgármester.
Terézváros így cselezné ki Lázár János minisztert
Közölte, több okuk is van erre: egyrészt a kerület hiába vet be minden törvényes eszközt a hozzájárulások kiadásának megtagadásától a változtatási tilalomig, a kormány ezeket megkerülheti. Másrészt – folytatta – az ellenzéki kerület vezetése évek óta küzd azért, hogy a Podmaniczky út túloldalán park épülhessen.
Min mondta, már évekkel korábban tudatták szándékaikat a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztériummal (ÉKM), amely kezdetben még úgy tűnt, hogy együttműködésre is mutat hajlandóságot. Soproni hozzátette, neki is úgy tűnt, hogy Lázár is szívén viseli a park ügyét, ugyanis saját miniszteri biztosa is lett a Podmaniczky-ligetnek Kovács Balázs személyében, aki később Soproni kihívója volt a tavalyi önkormányzati választáson.
A kerület zöldfelületének bővítésére a legjobb és gyakorlatilag az egyetlen lehetőség is a Nyugati pályaudvar 44 hektáros rozsdaövezetének átalakítása. Az egykor kormányzati negyednek szánt terület – amelyet a Ferdinánd híd, a Podmaniczky utca, a Teréz körút és a Nyugati pályaudvar határol – zömében állami tulajdonban van, beleértve a MÁV-ot és a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-t. A vágányokat már felszedték, az épületeket pedig teljesen kiürítették.
Elkészítették a tanulmányt a park létrehozásához
2023 tavaszára a kerület elkészíttette a park létrehozásához szükséges előkészítő tanulmányt, amely részletesen feltárta a tulajdonviszonyokat, a terület környezeti állapotát, a közlekedési helyzetet és a közműellátottságot. Emellett felbecsülték a közpark kialakításának és fenntartásának költségeit is. Ez a tanulmány pedig szilárd alapokat biztosít az önkormányzat új pályázatához is.
„A kialakítandó funkcióktól függően 100 millió-1 milliárd forint közötti költséggel kialakítható lenne a park.
A működtetés a határoló épületekben elhelyezhető színpadból, éttermekből és egyéb szolgáltatásokból származó bevételekből közel nullszaldósra kihozható, bár az itt élők egészsége szempontjából nagyon fontos közpark fenntartására akár jelentősebb összeg is igazoltan elkölthető évente.
Mindez a jelenlegi pénzügyi peremfeltételek mellett
kigazdálkodható a kerületi költségvetésből”
– jelentette ki Soproni Tamás.
Terézváros sikeresen gazdálodik, így vállalni tudja a beruházást
A terézvárosi önkormányzat ugyan idén már 2 milliárd forintot köteles szolidaritási hozzájárulásként befizetni az államkasszába, az egyéb bevételeknek köszönhetően továbbra is jut forrás a fejlesztésekre. Ugyanakkor a kerület vezetése nem titkolja, hogy egy esetleges talajcsere költségei már meghaladnák a rendelkezésre álló keretet, ezért ebben számítanak az állam támogatására is.
A polgármester elmondta, biztosra veszi, hogy a pályázaton több profitorientált ingatlanfejlesztő is indul majd versenytársként. Ugyanakkor bízik benne, a kormány is támogatni fogja, hogy a rozsdaövezetek között legalább egy hatalmas területen közcélú beruházás valósuljon meg. Úgy véli, a terézvárosi testületben nem lesz ellenzője a tervnek, mivel korábban a kormánypárti képviselők is támogatták az elképzelést.
A benyújtandó pályázat részleteiről a testület januári ülésén döntenek, az ajánlatok leadási határideje pedig január 31.
Kapcsolódó:
Súlyos botrány robbant ki hétfőn: Lázár János hazudott az Orbán-kormány vészjósló tervéről
Parádés csel: Terézváros kigáncsolhatja Lázár Jánost a pályaudvar-bizniszben
Itt a rendkívüli bejelentés: A magyar állam végrehajtja Lázár János eszelős tervét