Fenyegető válság: Még nem múlt ki, de már döglődik Orbánék húzóágazata

Rengetegen veszíthetik el a munkájukat.

A magyar járműipari cégeknél egyre nagyobb a feszültség, mivel megkezdődtek a bújtatott és az egyre inkább nyílt létszámleépítések – derült ki a Népszava cikkéből. A bizonytalanság nem csupán a rettenetes gazdasági helyzetből fakad, hanem a járműipari piac alapvető változásaiból is.

Orbán nagyot hibázott, amikor mindent az akkugyártásra tett fel

Az elektromos autók iránti kereslet csökkenése, a belső égésű motorok bizonytalan jövője, valamint az emberek autóvásárlási hajlandóságának visszaesése mind

rossz hatással vannak a magyarországi gyárak által kiszolgált piacokra.

A járműipari megrendelések visszaesése látványos: nagyjából 8-20 százalékkal csökkentek, de van olyan autógyártó, ahol 40 százalékos visszaesés volt a megrendelésekben. Ez már abban is megmutatkozott, hogy a gyárakban jelentősen visszaestek a műszakszámok.

Magyarországon is megtapasztalhatjuk a világtendencia negatív következményeit

A kormány által büszkén bejelentette debreceni BMW-gyár például várhatóan

nem éri el a tervezett 150 ezer autós gyártási kapacitást,

hanem csak 80-90 ezer autót gyártanak majd évente. Az alacsonyabb kereslet és a csökkentett műszakszámok rossz hatással vannak a bérekre is, hiszen a túlórák száma drámaian csökkent, sőt, van, ahol már teljesen megszűntek. A kecskeméti Mercedes-gyár pedig 1 hónapra leáll.

Munka nélkül maradhatnak az autóiparban dolgozó magyarok

A járműipari vállalatok és beszállítóik egyre kevésbé igénylik a kölcsönzött munkaerőt, és a nyugdíjba vonulókat sem pótolják, mivel

nincs szükség új dolgozókra.

A költségcsökkentés érdekében várhatóan létszámcsökkentésre kerül sor. Sok helyen már tervezik, hogy jövő év végére kevesebb embert tartanak meg. Az autóipari cégek egyelőre nem kezdték meg a hivatalos leépítéseket, helyette különféle trükköket vetnek be.

Az alábbi indokokra hivatkozva távolítanak el sok dolgozót:

  • gyakoribb és szigorúbb orvosi alkalmassági vizsgálatok;
  • azonnali elbocsátás tiltott helyen történő dohányzás vagy
  • munkaidőben történő mobiltelefon használat miatt;
  • egyéb céges előírások megsértése miatt.

„Napról napra” él az autópiac

A jövőben több ezer embert érinthetnek a kirúgások. A vállalatok előrejelzései is egyre bizonytalanabbá váltak: míg korábban legalább 1-1,5 évre előre látták az üzleti terveiket, most már csupán legfeljebb 12 hét a tervezési időszak. A járműipar előtt ott lebeg a Volkswagen-válság réme is, amely a magyar piacra is hatással lehet. Még kérdéses, hogy milyen következményekkel járnak a német szakszervezetek és a vállalat

bércsökkentésekről és gyárbezárásokról szóló tárgyalásai.

Összességében a magyar járműipari piacon egyre több a bizonytalanság, és a várható kirúgások és átszervezések tovább növelhetik a feszültséget a szektorban. Elmondható, hogy nagy hiba volt Orbánék részéről, hogy egyetlen ágazatra építették a teljes magyar ipar jövőjét.

Az autóipar válsága megölheti az akkumulátorgyártást is

Tévút volt az Fidesz-kormány részéről az, hogy Magyarországot az ázsia akkumulátorgyárak európai trójai falovává tette, és beengedte a dél-koreai Samsungot, illetve a kínai CATL-t. Az autóipar válsága miatt az akkumulátorok iránti kereslet is visszaeshet, és akkor itt maradunk rengeteg elhagyott gyárral, amelyeknek felépítését közpénzmilliárdokkal támogatta a kormány.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB), Matolcsy György meg is rótta Orbán Viktort, amiért ennyire kitetté tette a magyar gazdaságot az akkumulátorgyárakkal:

„Sokkal hatékonyabb lett volna, ha ezt az akkumulátorgyárakra költött 6000 milliárd forintot – vagy legalább egy részét –

magasabb hozzáadott értékkel rendelkező ágazatok,

például a szolgáltatások, tudományos tevékenységek, infokommunikáció vagy pénzügyi szolgáltatások fejlesztésére fordítják. A források hatékonyabb termelési módokra és innovatívabb ágazatokra fordítása gyorsabb megtérülést és nagyobb gazdasági modernizációt eredményezett volna.”

Kapcsolódó:

Mi lesz ennek a vége? Egy hónapra leáll a kecskeméti Mercedes-gyár

Gáz van: Több ezer munkahely szűnhet meg Magyarország sikerágazatában

Valódi Hírek