Rengetegen veszíthetik el a munkájukat.
A magyar járműipari cégeknél egyre nagyobb a feszültség, mivel megkezdődtek a bújtatott és az egyre inkább nyílt létszámleépítések – derült ki a Népszava cikkéből. A bizonytalanság nem csupán a rettenetes gazdasági helyzetből fakad, hanem a járműipari piac alapvető változásaiból is.
Orbán nagyot hibázott, amikor mindent az akkugyártásra tett fel
Az elektromos autók iránti kereslet csökkenése, a belső égésű motorok bizonytalan jövője, valamint az emberek autóvásárlási hajlandóságának visszaesése mind
rossz hatással vannak a magyarországi gyárak által kiszolgált piacokra.
A járműipari megrendelések visszaesése látványos: nagyjából 8-20 százalékkal csökkentek, de van olyan autógyártó, ahol 40 százalékos visszaesés volt a megrendelésekben. Ez már abban is megmutatkozott, hogy a gyárakban jelentősen visszaestek a műszakszámok.
Magyarországon is megtapasztalhatjuk a világtendencia negatív következményeit
A kormány által büszkén bejelentette debreceni BMW-gyár például várhatóan
nem éri el a tervezett 150 ezer autós gyártási kapacitást,
hanem csak 80-90 ezer autót gyártanak majd évente. Az alacsonyabb kereslet és a csökkentett műszakszámok rossz hatással vannak a bérekre is, hiszen a túlórák száma drámaian csökkent, sőt, van, ahol már teljesen megszűntek. A kecskeméti Mercedes-gyár pedig 1 hónapra leáll.
Munka nélkül maradhatnak az autóiparban dolgozó magyarok
A járműipari vállalatok és beszállítóik egyre kevésbé igénylik a kölcsönzött munkaerőt, és a nyugdíjba vonulókat sem pótolják, mivel
nincs szükség új dolgozókra.
A költségcsökkentés érdekében várhatóan létszámcsökkentésre kerül sor. Sok helyen már tervezik, hogy jövő év végére kevesebb embert tartanak meg. Az autóipari cégek egyelőre nem kezdték meg a hivatalos leépítéseket, helyette különféle trükköket vetnek be.
Az alábbi indokokra hivatkozva távolítanak el sok dolgozót:
- gyakoribb és szigorúbb orvosi alkalmassági vizsgálatok;
- azonnali elbocsátás tiltott helyen történő dohányzás vagy
- munkaidőben történő mobiltelefon használat miatt;
- egyéb céges előírások megsértése miatt.
„Napról napra” él az autópiac
A jövőben több ezer embert érinthetnek a kirúgások. A vállalatok előrejelzései is egyre bizonytalanabbá váltak: míg korábban legalább 1-1,5 évre előre látták az üzleti terveiket, most már csupán legfeljebb 12 hét a tervezési időszak. A járműipar előtt ott lebeg a Volkswagen-válság réme is, amely a magyar piacra is hatással lehet. Még kérdéses, hogy milyen következményekkel járnak a német szakszervezetek és a vállalat
bércsökkentésekről és gyárbezárásokról szóló tárgyalásai.
Összességében a magyar járműipari piacon egyre több a bizonytalanság, és a várható kirúgások és átszervezések tovább növelhetik a feszültséget a szektorban. Elmondható, hogy nagy hiba volt Orbánék részéről, hogy egyetlen ágazatra építették a teljes magyar ipar jövőjét.
Az autóipar válsága megölheti az akkumulátorgyártást is
Tévút volt az Fidesz-kormány részéről az, hogy Magyarországot az ázsia akkumulátorgyárak európai trójai falovává tette, és beengedte a dél-koreai Samsungot, illetve a kínai CATL-t. Az autóipar válsága miatt az akkumulátorok iránti kereslet is visszaeshet, és akkor itt maradunk rengeteg elhagyott gyárral, amelyeknek felépítését közpénzmilliárdokkal támogatta a kormány.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB), Matolcsy György meg is rótta Orbán Viktort, amiért ennyire kitetté tette a magyar gazdaságot az akkumulátorgyárakkal:
„Sokkal hatékonyabb lett volna, ha ezt az akkumulátorgyárakra költött 6000 milliárd forintot – vagy legalább egy részét –
magasabb hozzáadott értékkel rendelkező ágazatok,
például a szolgáltatások, tudományos tevékenységek, infokommunikáció vagy pénzügyi szolgáltatások fejlesztésére fordítják. A források hatékonyabb termelési módokra és innovatívabb ágazatokra fordítása gyorsabb megtérülést és nagyobb gazdasági modernizációt eredményezett volna.”
Kapcsolódó:
Mi lesz ennek a vége? Egy hónapra leáll a kecskeméti Mercedes-gyár
Gáz van: Több ezer munkahely szűnhet meg Magyarország sikerágazatában