Az OMSZ üzenete nem tud segíteni a gyászban, amelyet az elvérzett nő halála okozott.
Egy nő elvérzett még októberben, miután 6 órán át kellett várnia a mentő kiérkezésére. Az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) szerint aznap több hasonló beteg is várakozott, ezért késett a kocsi.
Az OMSZ sajnálja, hogy egy nő elvérzett
Októberben egy budapesti egészségügyi intézmény belgyógyászati osztályáról hívták a mentőket. Az orvos egy súlyosan vérző nőhöz kért kocsit. Ezt követően többször is meg kellett sürgetnie a mentőket az orvosnak. Azonban a siettetés ellenére is csak hat órával a bejelentés után érkezett meg a kocsi.
A beteget a mentők átszállították a Honvédkórházba. Ez viszont már nem segített a nőn, a nagy vérveszteség miatt már nem tudták megmenteni az életét.
Kunetz Zsombor egészségügyi szakértő a Facebook-oldalán tette közzé, hogy a mentőszolgálat egy dokumentuma, amit Till Zsolt, az OMSZ regionális vezetője jegyez, azt állapította meg az eset kapcsán, hogy
„{a} mentőszállítási igény megküldésekor olyan alarmírozó tünet nem került rögzítésre, amely azonnali szállítást igényelt volna”.
Ez alapján az OMSZ mossa kezeit, a segélyhívást bonyolító orvost teszi felelőssé, amiért az nem jelezte a mentőknek, hogy mennyire súlyos esetről van szó. Emellett azt is jelzi a dokumentum, hogy abban a hat órában, amíg a sürgős ellátást igénylő, vérző nő várt a mentők kiérkezésére, több más, hasonlósan súlyos állapotban lévő páciens is várakozott a mentőkre.
„A Mentőszolgálat az eseten dolgozó kollégáknak kötelező beszélgetést szervezett, ahol »a személyzet figyelmét« felhívták a szakma szabályainak magas fokú betartására”
– olvasható a dokumentumban.
A mentők kapacitása sem volt elegendő
Kunetz Zsombor bejegyzésében rámutat: a megoldás a rendszerhibára az lett, hogy kiscsoportos foglalkozáson beszélgettek a problémákról. A levél egyébként maga ismeri el, hogy igen komoly szervezéstechnikai és egyéb problémák állnak a háttérben. Azt írták, hogy a „vizsgált időszakban a szállítási igénybejelentésben megadott adatok alapján
azzal egyidejűleg több azonos, vagy magasabb prioritású feladat várakozott”.
Az egészségügyi szakértő emlékeztet, hogy mindeközben az adott irányításon dolgozók Toi-Toi WC-kben tudják a szükségleteiket elvégezni, és hónapokig még ez sem állt rendelkezésre. Azaz igen mostoha munkakörülmények között vár el az Országos Mentőszolgálat hibátlan feladatmegoldást.
„Éppen ezért az a napnál is világosabb, hogy komoly rendszerhibáról beszélünk, melynek felelőse nyilvánvalóan a menedzsment azaz többek között az Országos Mentőszolgálat főigazgatója Csató Gábort és orvosigazgatója Pápai György”
– zárta írását Kunetz.
(hvg.hu nyomán)
(Kiemelt képünk illusztráció)