Nagy port kavart az eset, a MÁV-vezér sem maradt csendben a mozdonyvezető botránya után.
Mi folyik a MÁV-nál, ami a mozdonyvezető lelépéséhez vezetett?
Kedden megírtuk, hogy október 4-én a Tatáról Budapestre tartó vonat mozdonyvezetője felúton (Bicskénél) kiszállt a járműből és otthagyta az utasokat, mert lejárt a munkaideje.
A sajtóban megjelent cikkek után a MÁV kiadott egy közleményt. Ebben azt írták, a mozdonyvezető nem azért nem vitte tovább a járatot, mert a műszakja lejártával arra nem volt hajlandó, hanem azért, mert
a 10 óra vezetési idejét meghaladta volna.
A vonat tehát azért nem indulhatott tovább, és utasoknak azért kellett várakozniuk, mert a jogszabályok szerint a mozdonyvezetők 12 óránál nem dolgozhatnak többet, ebből pedig legfeljebb 10 órát vezethetnek.
Az eset egyébként komoly felháborodást váltott ki.
Kifacsarja a MÁV a dolgozóit, minden mozdonyvezető kimerült
A Mozdonyvezetők Szakszervezetének (MOSZ) elnöke, Barsi Balázs az Indexnek azt mondta, nem szokatlanok az ilyen esetek. Az elmúlt időszakban többször is előfordult már ilyen. Barsi kiemelte: probléma az, hogy
a MÁV „kifacsarja” a munkávállalókat: a vállalat azt akarja, hogy többet dolgozzanak.
Ugyanakkor hozzátette, a mozdonyvezető helyesen járt el a biztonsági előírások betartásával.
Kivizsgálják az ügyet
A MÁV vezérigazgatója is reagált az esetre. Hegyi Zsolt a Facebookon azt írta, vizsgálatot rendelt el, hogy javítsanak a hasonló helyzetek megelőzésén.
„Az, hogy 10 óra szolgálat után egy fáradt mozdonyvezető ne vigye tovább a járművet, az helyes. De hogy a pótlása meg tud-e történni előrelátóbban és gyorsabban, azt vizsgálni kell. Erre és a
konkrét ügyre is kiterjedő, részletes vizsgálatot rendeltem el.
Megnézzük, lehet-e ezt jobban csinálni, és ha lehet, akkor ezentúl úgy fogjuk!”
– fogalmazott Hegyi.
16 ezer milliárd jut közútra, vasútfejlesztésre azonban egy fillér sem
Tény, hogy az államvasút nem éli a fénykorát. A sorozatos késések, a szörnyű vonatbalesetek ellenére, az Orbán-kormány mintha becsukná a szemét, amikor a MÁV szolgáltatásainak javítása kerül terítékre.
A múlt héten jelent meg a Magyar Közlönyben Lázár János Építési és Közlekedési Minisztériumának új beruházási terve.
A 2035-ig tartó programban közúti közlekedés fejlesztésekre az Orbán-kormány mintegy 16 ezer milliárd forintot szán, míg a vasútra csak 4 milliárdot terveznek, ami Vitézy Dávid, korábbi közlekedésért felelős államtitkár szerint elégtelen.
A közúti projektek részletesek és konkrétak, míg a vasút esetében csak meglévő pályák felújításáról van szó, új vonalak építéséről, de
komoly fejlesztésekről (sajnos) nem esik szó.
Kapcsolódó cikkünk:
Lejárt a munkaideje, otthagyta az utasokat Bicskénél a mozdonyvezető