Hogy fordulhat ez elő?
Hétfőn a fővárosban és Pest megyében egy szoftverfrissítés miatt késett több mentőautó az ellátással – számolt be róla az RTL Híradó.
Több mentősnek papíralapú dokumentációra kellett átállnia, emiatt pedig
volt olyan beteg, akinek 2 óra helyett 6-7 órát kellett várnia az ellátásra.
„A szegény irányítók, mondjuk úgy, vakon mozogtak, mert legtöbbször azt sem tudták, hogy aktuálisan merre járnak az autóik, tehát ha például útközben lett volna egy sürgős riasztás, nem tudták volna ránk bízni”
–fogalmazott egy mentőápoló. Hozzátette:
„velem történt meg, hogy bizony egy két órán belüli orvosi ügyelet által kért betegszállításra hat-hét óra múlva értünk oda. Addig otthon várakozott a beteg a mentőre.”
Az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) ugyanakkor tagadta, hogy a táblagépek szoftverfrissítése akadályozta volna a betegellátást. Szerintük „a betegszállítási feladatokkal a tabletek frissítése nincs összefüggésben”. Azt ugyanakkor elismerték, hogy ha nem azonnali mentőszállítást rendelt el az orvos, akkor előfordulhatott hosszabb várakozási idő.
Videó:
FRISSÍTÉS
A mentésirányítás alapvető biztonsági mechanizmusa az, hogy a digitális rendszer mellett, szükség esetére egy másik megoldás (Tetra rendszeren, rádión keresztül történő riasztás, offline, papíralapú dokumentálás) is folyamatosan rendelkezésre álljon úgy, hogy sem az átállás, sem a folyamatos működés ne okozzon késedelmet, vagy fennakadást.
A tabletek frissítése az életmentést nem lassíthatja, a betegszállítási feladatok ellátásával a tabletek frissítése nincs összefüggésben. A mentők az igazán sürgős feladatokhoz rendszerint 15 percen belül kiérkeznek.
A mentőszállítás sürgősségi fokozatát a megrendelő orvos határozza meg, a 2 órán belüliként megrendelt feladatot a beteg állapotromlása esetén a mentők átminősítik sürgős feladattá és indokolt esetben akár azonnal rohamkocsit küldenek a beteghez.
Az Országos Mentőszolgálat, mint egészségügyi ellátást végző közfeladatot ellátó szerv számára kiemelten fontos, hogy tevékenységével kapcsolatban az állampolgárok bizalmát élvezze.
A fentiekhez hasonló valótlan állítások, illetve hamis látszatot keltő megfogalmazások kifejezetten alkalmasak a betegek egészségügyi ellátásba vetett bizalmának megingatására, ezáltal közvetetten Intézményünk működésének veszélyeztetésére”.