Váratlan akadályok merültek fel.
„Előre nem látható geológiai körülményekre” hivatkozva módosították az M85-ös gyorsforgalmi út Fertőrákos és országhatár közötti, 3,95 kilométeres szakaszának szerződését. Ezzel pedig mintegy
4,5 milliárd forinttal megnövelték a kivitelezés árát.
A Telex azt írta, a közbeszerzési értesítő szerint az alagút építésénél szembesültek a nehézségekkel a szakemberek. Megjegyezték, hasonló eset történt a Tűztorony felújításánál és a soproni uszoda építésénél is.
A 85-ös gyorsforgalmi út részeként épülő 780 méteres alagútpár, – amely Magyarország harmadik leghosszabb alagútja lesz – a fertőrákosi csomópontból az osztrák–magyar határhoz viszi majd az autósokat. A bányászati munkálatokat még 2020 októberében kezdték meg, az átadást 2024-re ígérték. A szakemberek már a tervezési fázisban is jelezték az aggályaikat.
A módosítás indoklásában többször is feltűnnek
„az előre nem látható geológiai körülmények”.
A kivitelezés a tervezettnél lassabban haladt,
- ezért újabb zsalukocsit alkalmaztak,
- bővítették a vészátjárók keresztmetszetét,
- és még egy ideiglenes terelést is kiépítettek a 84-es főút forgalmának biztosítása miatt.
„A nyugati portál kialakítása tekintetében a 84. sz. II. rendű főút és az alagút szerkezetének közelsége ugyan ismert tény volt (az alagút 3-4 méteres takarással bír a 84. sz. főút tengelyénél), de az alagútfejtés során feltárt, előre nem látható kedvezőtlen geológiai körülmények (kifejezetten alacsony szilárdságú talajok, alagút felső részében található homok) és ennek a tervezett technológiára való időszükségessége
nem volt előre kalkulálható”
– fogalmaztak az indoklásban.
A Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium beruházásában épülő alagút most azzal hívta fel magára a közvélemény – és persze a soproni lakosok – figyelmét, hogy a projekt jelentősen drágult. Az uniós közbeszerzési közlönyből kiderült: módosították a szerződéses árat az M85-ös gyorsforgalmi út Fertőrákos és Sopron országhatár közötti szakaszának tervezése, kivitelezése tárgyában.
Így az M85 Fertőrákos és Sopron országhatár közötti, nem egész 4 kilométeres szakaszának kivitelezése – a magyar állam finanszírozásában –
már 44 milliárd forintba került.