Nagy hagyta szó nélkül.
Megírtuk, hogy a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium azzal fogja büntetni a Fővárosi Önkormányzatot – és rajtuk keresztül a budapestieket és a környékieket –, hogy nem köti meg a szerződést velük a Budapest-bérlet és BKK-jegyek használatáról, így januártól a fővárosi MÁV-, HÉV- és Volán- járatokra sem lesz érvényes a budapesti bérlet.
Pár nappal később úgy tűnt, Lázár minisztériuma visszatáncol. Ez talán nem is volt annyira meglepő annak fényében, hogy már Orbán Viktor rokona, Vitézy Dávid is beleállt Lázárba az elképesztő döntés miatt.
2024 újabb fordulatot tartogatott: a MÁV bejelentette, hogy csak januárra és februárra sikerült megegyezni a budapesti tarifák érvényességéről, azaz márciustól kétszer húzzák le az utasokat.
A keddi fejlemények után Vitézy hosszú posztban ekézte a Lázár vezette minisztériumot, ahol pártpolitikai érdekek miatt százezrek életét tönkretévő döntést hoztak.
Vitézy Dávid posztját változtatás nélkül közöljük.
„A budapesti tömegközlekedés egységes rendszere lényegében megszűnt december 31-én – ez nem csak a közös bérletet veszélyezteti, eljuthatunk odáig, hogy emiatt ritkábban járnak majd a HÉV-ek, Budapesten belül nem vesznek fel utast az eddig mindenhol megálló kék Volánbuszok, megszűnik a BKK által biztosított közös utastájékoztatás, forgalomirányítás, a közös menetrend.
Évtizedes léptékű visszalépés formálódik, és ebben a megoldásért, a megállapodásért a felelősség közösen terheli Karácsony Gergely főpolgármestert és Lázár János közlekedési minisztert a hatályos törvények szerint.
2023. december 31-én lejárt az a megállapodás, amit a Fővárosi Önkormányzat és a közlekedési minisztérium, anno még Tarlós István főpolgármester és Seszták Miklós akkori miniszter kötött egymással hét évvel ezelőtt a HÉV-ek és az agglomerációba kijáró kék buszjáratok közös működtetésére, miután a főváros átadta a kormánynak ezek működtetését.
Ennek a megállapodásnak a megszűnése számos területet érint, eddig csak egyetlen kiemelt aspektus, a közös Budapest-bérlet márciustól bejelentett megszüntetése kapott figyelmet a sajtóban, de azért bőven van még ezzel probléma ezen túl is.
Csak egy példát kiemelve: a menetrend és a járatkövetés a budapesti szakaszon eddig a főváros egyetértéséhez volt kötve, azt nem dönthette el egyedül a miniszter. Ennek 2024. január 1. óta vége.
Utoljára, 2022-ben még közlekedési államtitkárként az én dolgom volt az éves tárgyalások vezetése, néhány körben oda-vissza lealkudtuk a MÁV és a BKK egymással szembeni követeléseit és megállapodtunk, az együttműködés ment tovább. Úgy tűnik, ez idén nem sikerült – de nem értem, hogy lehet, hogy ez csak az év utolsó napjaira derült ki.
Hogy lehet, hogy csak a Lázár-minisztérium által kiszivárogtatott Index-hírből december végén értesült a közvélemény arról, hogy megszűnik a közös bérlet és nem hosszabbítják meg a megállapodást? Ősszel kellett volna erről megállapodni normális esetben – hogy nem szólt senki egy szót sem?
Volt egyáltalán bármilyen tárgyalás? Hogy lehetett a főváros részéről szó nélkül hagyni, hogy a szerződés lejárjon, és ezáltal valójában az állam által Tarlós Istvánnak a HÉV-ek és a kék agglomerációs buszok átvételekor adott garanciák pótlás nélkül megszűnjenek például annak kapcsán, hogy a főváros jóváhagyása nélkül a menetrendeket nem módosítják?
Hogy lehet az, hogy miközben a törvény világosan kimondja: a főpolgármester és a miniszter dolga megállapodni, mindmáig egyetlen hírt sem olvashattunk arról, hogy akár csak egyszer asztalhoz ültek volna az elmúlt hónapokban vagy akár csak az elmúlt hetekben?
Bár nem akarok ötleteket adni, de a megállapodás lejártával Lázár János tegnap reggel óta bármikor felére ritkíthatná a 22-es busz vagy a szentendrei HÉV járatkövetését, és aztán azt mondhatná, a városhatáron kívüli utasok még felfértek, a budapestiek pedig forduljanak a főpolgármesterhez, ha nem férnek fel, az már az ő dolga.
Remélem, nem történik ez meg – de hogy lehetett hagyni, hogy idáig jussunk, hogy ennek a megállapodásnak a megszűnése már nem csak veszély, hanem 2024 első napja óta tény? Nyilván a vásár kettőn áll – de ma még az sem világos, hogy ki mit tett eddig a megállapodás érdekében, ha tett egyáltalán bárki bármit.
A törvény világos, mindig is így szólt: a főpolgármester és a közlekedési miniszter dolga ezügyben megállapodni és biztosítani a budapesti és elővárosi közösségi közlekedés egységét. Továbbra is azt gondolom: az egyetlen megoldás, hogy Karácsony Gergely és Lázár János üljenek tárgyalóasztalhoz és addig ne jöjjenek ki, amíg nem állapodtak meg.
Ha kell, tegyék meg ezt a nyilvánosság előtt – szégyen, hogy ez eddig, az elmúlt hónapokban, amikor kellett volna, nem történt meg, és hagyták lejárni az eddigi rendszer működését biztosító alapszerződéseket szilveszter éjjel.
Ha nincs megállapodás, akkor ez egy újabb mérföldkő lesz abban a folyamatban, melyben az országos pártpolitikai harc, a teljes politikai polarizáció minden fővárosi szakmai kérdést elural, és valójában egy olyan területen is megsemmisül a kormány és a főváros együttműködése, ahol évtizedek óta megvolt, és ahol enélkül a jó végeredmény kizárt: a budapesti és elővárosi közösségi közlekedés összehangolt működtetése terén.
Persze megint nem a lényegről beszélünk. Valójában nem a status quo fenntartása kellene, hogy cél legyen, hanem a HÉV-ek és az elővárosi vasút fejlesztése, hisz itt van a legnagyobb tartalék, a legtöbb olyan potenciális utas, akik ma dugóban állnak és szennyezik a levegőt, veszélyeztetik a klímát, pazarolják a saját életük értékes idejét, megfelelően versenyképes kötöttpályás alternatíva híján.
Itt vannak az 50+ éves HÉV-szerelvények, a rossz állapotú pályák és pályaudvarok. Elkeserítő, hogy ennek ellenére ma már nem is a HÉV-ek és a fővárosi vasútvonalak régóta szükséges fejlesztéséről beszélünk, hanem arról, hogy megmenthető-e még mindaz, amit az elmúlt évtizedekben már elértünk”
– írta Vitézy Dávid.
(Vitézy Dávid / Facebook / Nyugati Fény)