Óriási botrány: A Volánbusz központja megtagadta az adatok kiadását a sztrájkról

Valaki nem mond igazat.

A Volánbusz központjában letiltották az adatszolgáltatást, ezért nem lehet megtudni, hogy pontosan hány járat maradt ki a hétfői sztrájk során. Dobi István, a sztrájkot szervező Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet elnöke a Népszavának elmondta: nem érdekli, hogy a cég milyen számokkal áll majd elő, ő kizárólag a helyi szakszervezeti vezetőktől, a dolgozóktól kapott információk és a sajtóban megjelent fotók alapján tájékozódik.

Mint mondta, a törvényben előírt elégséges szolgáltatás biztosításával vasárnap a járatok 80 százaléka indult el a menetrend szerint, és 3700 járat maradt ki a munkabeszüntetés miatt. Hozzátette, hétfőn a több mint 42 ezer járatból 19 180 maradt ki.

A szakszervezeti vezető szerint ez megvalósult, hétfőn a járatok 50 százaléka nem indult el, és úgy látja, a sztrájk második napján az előzetes várakozásnak megfelelően alakult a dolgozói támogatás is. A Volánbusz sofőrjei mellett a helyi járatos buszvezetők, a karbantartók, és a szellemi dolgozók is csatlakozhattak az akcióhoz, így

összesen a dolgozók 65 százaléka vett részt a sztrájkban.

Egy nem végleges összesítés szerint Somogy (vár)megyében volt a legnagyobb, 95 százalékos a támogatottság, Baranyában a dolgozók 90 százaléka vett részt a sztrájkban, Zalában viszont csak 20, Nógrádban pedig a munkavállalók 5 százaléka biztosította támogatásáról az akciót – részletezte.

A Volánbusz közlése szerint ugyanakkor „a vártnál kisebb volt a sztrájk támogatottsága”, szerintük a teljes dolgozói állomány 14 százaléka vett részt az akcióban. A cég arról tájékoztatott, hogy szerintük a munkabeszüntetésben részt vevő buszvezetők aránya a teljes állományhoz képest 21 százalék, a hétfőn dolgozók létszámához képest pedig 39 százalék volt.

„Nem okozott sem káoszt, sem jelentősebb fennakadást a munkabeszüntetés első napja. Az autóbusz-vezetők többsége a tárgyalóasztalnál küzdene a 2024-es bérfejlesztésért”

– állították.

Mint ismert, azért hirdetett kétnapos sztrájkot, mert a jövő évi bérfejlesztésről szóló tárgyalások megrekedtek. A szakszervezet 2024-re 25 százalékos béremelést követel, ám erre vonatkozóan a Volánbusz még nem tett ajánlatot. Dobi István ugyanakkor arról számolt be, tudomása van arról, hogy

a munkáltatók több helyen is megfenyegették a dolgozókat.

Volt, ahol azt mondták nekik, törvényellenes a sztrájk, máshol azzal riogatták a munkabeszüntetőket, hogy később rájuk küldik majd a járatellenőröket – osztotta meg a szakszervezet elnöke, aki elmondta, – a csalódások ellenére is – összességében elégedett a munkabeszüntetés menetével.

Katona László régiós elnök, a Somogy megyei alapszervezet vezetője azt közölte, a megyében 95 százalékos volt az autóbusz-vezetők sztrájkja, a műszaki állománynak viszont csupán 5 százaléka csatlakozott, a szellemi dolgozókról pedig – mondta – „jobb nem beszélni”.

„Részvételük egyenlő a nullával,

ők félnek, féltik a munkahelyüket”

– jegyezte meg.

Szalai József, a Veszprém megyei alapszervezet elnöke arról számolt be, hogy a vasárnapi 50 százalékos részvétel után hétfőn a dolgozók 60 százaléka csatlakozott az akcióhoz. Elmondta, náluk a munkáltató nem akadályozta a sztrájkot, és a dolgozókat sem fenyegették meg. Ugyanakkor jelezte, az elvándorlástól ő is tart.

„Az itthoni bérek kétszeresét, háromszorosát keresik meg a volt kollégák Ausztriában és Németországban, ahol a munkáltató még az albérletet is fizeti”

– mutatott rá.

Megírtuk, hogy annak ellenére, hogy a Fővárosi Törvényszék kimondta, jogszerű a munkabeszüntetés, Lázár János építési és közlekedési miniszter múlt héten keményen megfenyegette a szakszervezeteket. A miniszter szerint a béremelés igénye jogos, annak 25 százalékos mértéke viszont szerinte „teljesen irreális, eltúlzott”. Hozzátette, „senki, sehol nem tud ekkora bérfejlesztést végrehajtani nemhogy az állami, de még a magánszektorban sem”.

„A felelőtlenül viselkedő szakszervezettel a bíróságon folytatjuk,

a felelős, többi két tucat szakszervezettel pedig a tárgyalóasztalnál. Ott állapodtunk meg 2023-ra vonatkozóan és ott fogunk megállapodásra jutni a 2024-es bérfejlesztést illetően is”

– fenyegetőzött Facebookon Lázár.

Kapcsolódó:

Felbolydult a méhkas: Gigantikus sztrájk következik, megbénulhat az ország

Lázár kiborult: Keményen megfenyegette a sztrájkoló szakszervezetet

https://nyugatifeny.hu/2023/12/10/elindult-a-volan-sztrajk-itt-a-gigalista-hol-benul-meg-a-forgalom-vasarnap-es-hetfon

Valódi Hírek