A vásárlóik érdekében is fontos volt a változtatás.
Kellemetlenséget okoz a hazai boltláncoknak, hogy az ingázók ingyenes P+R (parkolj le, és utazz! – szerk.) parkolóként használják az áruházak parkolóit – értesült a Pénzcentrum a minap a legnagyobb hazai üzletektől.
Több áruház már fizetőssé tette a parkolást, illetve időkorlátokkal igyekeznek javítani a helyzeten, de olyan is előfordult, hogy egyszerűen bevonatták az adott üzletet a kerület fizetős övezetébe.
Ráadásul
gyakori jelenség, hogy roncsautókat hagynak a boltok parkolóiban,
a jogi hiányosságok miatt pedig nehéz elvontattatni az üzemképtelen járműveket. Az önkormányzatok szerint mellesleg ezekért a roncsautókért szinte senki sem jelentkezik az elszállítás után.
A Spar a portál megkeresésére elmondta: az „elhagyott” járművekre az áruházi dolgozók értesítőt helyeznek, amelyben felszólítják a tulajdonost a jármű elszállítására. Eredménytelenség esetén a helyi jegyzőnél kezdeményezik az autó elvontatását, bár egy ilyen birtokvédelmi eljárás elég hosszadalmas, és a kimenetele is kétséges – osztotta meg Maczelka Márk, a boltlánc kommunikációs vezetője.
A Spar például alkalmazza a már említett módszert, amely szerint külön megállapodással bevonják a parkolójukat a helyi fizetős övezetbe szükség esetén,
a vásárlóik pedig kedvezményesen tehetik le a járművüket.
Az Aldi elárulta: tapasztalataik szerint kevés a szabálytalanul parkoló autó – munkatársaik ilyen esetben elsőként a tulajt szólítják fel, eredménytelenség esetén pedig a közterület-felügyelethez fordulnak. Emellett
egyes üzleteiknél sorompós beléptetéssel védik ki a szabálytalan parkolásokat
– a vásárlók 90 percig ingyen állhatnak a parkolóban, ezen felül kell csak díjat fizetniük.
A Lidl Magyarország üzleteinél is gyakran tapasztalják a jelenséget – több üzletüknél díjköteles parkolási rendszert működtetnek. Mint írták, a parkoló használata 60 percig ingyenes, a második órában 1500 forint, majd 120 perc után a bolt zárásáig 2500 forintnyi díjat kell fizetnie a jármű tulajdonosának.
A PENNY magyarországi kommunikációs vezetője, Kazatsay Eszter így nyilatkozott a jelenségről: a bejelentett autók esetében az illetékes önkormányzattal, valamint a közterület-felügyelettel kommunikálnak.
„Sajnos azonban az autókat sok esetben az érvényben lévő jogszabályok ellenére sem tudjuk elszállíttatni, mert az önkormányzatokkal és Közterület-felügyeletekkel egyre nehezebb az együttműködés, ráadásul
az új törvényi szabályozás sem segíti az érintett parkolóhelyek mihamarabbi felszabadítását”
– jegyezte meg Kazatsay.
Több vásárlói visszajelzés alapján úgy döntöttek, egy-egy parkolójukban bevezetik az egy óra időtartam felletti fizetős parkolást – vásárlóik számára a blokk felmutatásával további egy órán át ingyenes a parkolás.
A Tesco közleménye rövid, de lényegre törő:
„A Tesco parkolói a Tesco vásárlói számára lettek kialakítva, így arra kérjük vásárlóinkat, hogy a vásárlás időtartama alatt, maximum 3 órán keresztül használják azokat”.
Hozzátették: roncsautóvá csak a kormányhivatal illetékes osztálya nyilváníthat egy járművet, az üzlet parkolóiban idén 2-3 alkalommal fordult elő, hogy egy kocsit roncsként eltávolítottak, de ezek ronccsá nyilvánítását sem az áruház kezdeményezte.
(Kiemelt képünk illusztráció)