Már tárgyalnak erről.
Pafféri Zoltán, a MÁV vezérigazgatója, valamint dr. Mosóczi László, a MÁV-Start Zrt. első embere a tíz mellékvonalon augusztus 1-jével bevezetett közlekedési módváltással kapcsolatban a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) nyilatkozva azt közölte: „az orosz–ukrán háború miatt” nem tudták elvégezni a tervezett járműkarbantartásokat, mivel a szükséges alkatrészek jó része a térségből érkezett volna, köztük a kelet-ukrajnai Mariupol városának ostroma során szétlőtt Azovsztal vas- és acélüzemből.
Mosóczi úgy gondolja, a legnagyobb problémát a 418-as (ex-M41) sorozatú dízelmozdonyok üzemben tartása okozza, ezenfelül a 426-os sorozatú Desiro és 117-es sorozatú Bz-motorkocsik üzemeltetése is problémát jelent. Pozitívumként értékelte, hogy a beszerzések ideje két–három hónapra csökkent, így feltehetően javulni fog az alkatrész-utánpótlás.
A tíz „módváltott” (értsd: megszüntetett) szárnyvonallal kapcsolatban Pafféri azt mondta: év végéig elemzik a vonalak forgalmi adatait, annyi viszont már jelenleg megállapítható, hogy az vonatpótló autóbuszokon alacsony az utasszám. Ezzel kapcsolatban ugyanakkor az iho.hu arra hívta fel a figyelmet, hogy ebben nincs semmi meglepetés, hiszen a vasútállomásokat és vasúti megállókat érintő buszjáratok jóval kacskaringósabb útvonalat tesznek meg, ráadásul lassabban, mint a vonatok.
Időközben az égető járműhiányra reagálva lépni kíván a MÁV:
használt dízeljárművek beszerzésében látják az ideiglenes megoldást.
A MÁV-Start most 46, az izraeli Israel Railways által üzemeltetett IC3-as motorvonat megvásárlásáról folytat tárgyalásokat.
Az ABB Scandia által 1990 és 1996 között Dániában gyártott, Izraelben készre szerelt, háromrészes, 58,8 méter hosszú, 97 tonnás járművek 160 és 180 kilométer per órás sebességre képesek – ismertették.
Az IC3-as típusú szerelvényeket Izraelen kívül Európában is használják: a dán nemzeti vasút (DSB) Dániában és Svédországban is használja őket, Spanyolországban pedig a Renfe üzemelteti ezeket. Korábban az Egyesült Államokban az Amtrak, Kanadában pedig a Via Rail is használta ezt a típusú motorvonatot.