Rácsapott a pánikgombra a szakszervezet: Ami most következik, az lesz csak igazán durva

Szeptember végére alig lesz, aki vezethetné a vonatokat.

A vágányhálózat rossz állapota mellett a munkaerőhiány is egyre nagyobb méreteket ölt MÁV-csoportnál. A Volánnal együtt 57 ezer munkavállalót foglalkoztató két állami közlekedési társaság 4500 pozíciója betöltetlen.

A Népszava arról írt, hogy a legnagyobb hiány a vasúttársaságnál a mozdonyvezetők, a jegykezelők és a kocsivizsgálók körében van, ugyanis ezekben a munkakörökben olyan kevés az ember, hogy

a menetrend csak folyamatos túlóra mellett tartható.

Jelezték, a munkaerőhiány következménye, hogy szeptember végére a mozdonyvezetők, a váltókezelők és a jegyvizsgálók többsége kimeríti nemcsak az éves munkaidőkeretét, hanem az új munka törvénykönyve és a MÁV hatályos kollektív szerződése szerint meghatározott maximum háromszáz órás túlórakeretét is.

Ezután a munkáltatónak semmilyen jogi lehetősége nincs, hogy további rendkívüli munkavégzést rendeljen el, hacsak egyéni különmegállapodásokkal extra díjazás fejében további száz órával meg nem növelik a túlórakereteket. Ez viszont kizárólag a munkavállaló döntése. Ha a munkavállaló úgy érzi, hogy ez már veszélyezteti az egészségét, vagy egyszerűen csak túl fáradt a további extra munkához, akkor erre semmi sem kényszerítheti.

„Nem véletlenül szabtak korlátot a túlórázásnak a törvényalkotók”

– mondta a lapnak Meleg János, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke.

A szakszervezet elnöke hangsúlyozta: amennyiben sokan döntenek úgy, hogy extra bér ellenében sem vállalják az újabb műszakokat, akkor

nem lesz, aki vezesse a vonatokat, kezelje a váltókat vagy éppen a jegyeket.

A szakszervezeti vezető közölte: számos vasútvonalon a menetrendben szereplő járatokat sem tudják majd elindítani.

Figyelmeztetett,

a megnövekedett késések mellett további járatkimaradásokra is kell számítani.

Meleg János szerint ezen nem segítenek az egymás után indított mozdonyvezető tanfolyami képzések sem, hiszen hónapok telnek el, amíg a jelentkező munkába állhat.

„2025-2027-re emellett nyugdíjba megy az a generáció, amely a MÁV munkavállalóinak derékhadát adja. Akkor hirtelen több ezer embert kellene pótolni”

– mutatott rá a Vasutasok Szakszervezetének elnöke, aki azt is elmondta, az utazó közönség is egyre feszültebb.

Mint mondta, tettlegességig még nem fajultak a viták, de tagadhatatlanul egyre „vasútellenesebb” a közhangulat.

Valódi Hírek