Ezt elfogadhatatlannak tartja.
Vitézy Dávid – a BKK 2010 és 2014 között regnáló vezérigazgatója, 2022-ben rövid ideig közlekedési államtitkár, nem mellesleg Orbán Viktor távoli rokona – szokatlanul kemény hangvételű bejegyzésben kritizálta Lázár János vasútfejlesztési kérdésekben tanúsított hozzáállását.
Korábban beszámoltunk róla, hogy az építési és közlekedési miniszter a 2022-es végi minisztériumi átszervezések után számos nagyívű közlekedési beruházást lehúzott a kormányzat által megvalósításra szánt listáról. Ezek között szerepel a Nyugati pályaudvar fejlesztése, amelynek során nyugati színvonalú, többszintes, átmenő főpályaudvarrá fejlesztették volna az uniós források segítségével az elavult budapesti állomást.
Vitézy Dávid említett bejegyzését változtatás nélkül idézzük alább:
„Pontosan egy évvel ezelőtt hirdettünk eredményt a Nyugati pályaudvar megújítására és a vasúti kínálat bővítése érdekében a pályaudvar kapacitásának duplájára növelésére kiírt tervpályázaton.
A győztes Grimshaw és magyar partnere, a Nautes kiváló és az építészekből, kormányzati és önkormányzati vezetőkből, közlekedési szakemberekből álló zsűri egyöntetű támogatását elnyert tervet hozott arra, miképp újítható meg az ország legforgalmasabb pályaudvara és épülhet új közpark a vágányok mellé, miképp születhet újjá a Nyugati tér a felüljáró bontásával és a villamos visszaépítésével.
Bár óriási versenyben, számos más uniós tagállam pályázatát megelőzve közvetlen, azaz nem eleve az országnak járó európai uniós forrást nyertünk el a továbbtervezésre, sajnos a támogatási szerződést
a közlekedési tárca jelenlegi vezetése nyilvános magyarázat nélkül felmondta
és a forrást visszaadta, a pénz így más uniós országok közlekedési projektjeit finanszírozza majd, ha jól hallani, a Balti-államok fővárosait összekötő új vasútvonal kapja meg.
Azóta pár hónap késéssel megjött a magyarázat is: a közlekedési miniszter e heti interjúja szerint a budapesti vasúti hálózat fejlesztése “presztízsberuházás”, helyette vidéken kell fejleszteni.
Bízom benne, hogy mielőbb sikerül ezen a mesterséges főváros-vidék szembeállításon túllépni, mivel a vasúti hálózat fejlesztése ilyen logikán egész egyszerűen nem tud eredményes lenni.
Érdekes módon az autópályák kapcsán ezt minden döntéshozó érti is: senki nem gondolná, hogy az M0 déli hídja a csepelieknek épült anno, csak azért, mert történetesen ott van – mindenki tudja, hogy Kelet- és Nyugat-Magyarország közötti legfontosabb közúti kapcsolat ez.
Ugyanez a helyzet vasúton is Magyarország és a vasúti hálózat történetének és szerkezetének köszönhetően: bár a konkrét példánál maradva a Nyugati pályaudvar tényszerűen Budapesten van, kapacitásának bővítése legkevésbé sem csak a budapestiek ügye – a miskolci InterCityn vagy a monori zónázón többnyire nem fővárosi utasok ülnek.
Mind az agglomerációból ingázók számára, mind az egész ország InterCity-vonatokkal való átjárhatósága szempontjából kulcsfontosságú a budapesti pályaudvarok körüli leromlott állapotok és szűk keresztmetszetek felszámolása, ezt az elmúlt évek vizsgálatai minden kétséget kizáróan alátámasztották (lásd: Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia, mindmáig hatályos).
Aki tehát a budapesti vasúti fejlesztéseket, így például az ország legforgalmasabb, mégis kapacitáshiánnyal küzdő es végletesen lerobbant infrastruktúrájú központi pályaudvarának fejlesztését akarja megakadályozni, valójában legkevésbé sem a fővárossal szemben kedvez a vidéknek, hanem csak általánosságban
a magyar vasúti közlekedés fejlődését hátráltatja.
A mindig utolérni áhított Ausztria fővárosában egy ilyen léptékű beruházás a bécsi főpályaudvar építésével már sikerrel lezajlott, hasonló projektek pedig Prágától Varsóig nagy léptekkel haladnak előre, ugyanezért: a nagyvárosi vasúti csomópontok átjárhatóságának javítására, a fővárosban végződő vonatok helyett az országok távoli városait és a térség országait összekötő új vasúti kapcsolatok létesítése érdekében.
Nyilván nem az osztrák, cseh vagy a lengyel “vidék” ellenében zajlanak ezek a beruházások, még ha a nagyvárosok vagy fővárosok területén is van rájuk szükség.
Említést érdemel viszont, mivel fontos részeredmény és pozitívum,
hogy a Nyugati térre készült terveket a zsűriben is közreműködő Főváros is magáévá tette és immár a tervpályázaton győztes, felüljáró nélküli, Bajcsy Zsilinszky úti villamosos terv lett a hivatalos budapesti jövőkép a Nyugati környékének rendezésére. Mielőbb valósuljon meg!
(Vitézy Dávid/Facebook)