Ezt nem gondolták át.
Orbán Viktor szombaton tartotta évértékelő beszédét, amelyben sötét jövőt vázolt az ország előtt. Ezt a rendezvény címe is elárulja, amelyet A veszélyek kora címmel tartott.
A beszédben elhangzott egy nagyszabású, rendhagyónak ígérkező bejelentés: az állami közlekedési társaságok – a MÁV és a Volánbusz – bevezetik a vármegye- és az országbérletet, így a jövőben kedvező áron be lehet utazni akár teljes Magyarországot.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) erre reagált egy kritikus hangvételű posztban. Az intézkedés szerintük Horn Gyulát idézi, átgondolatlan részleteivel pedig szerintük csak még nagyobb gondot fog okozni az önkormányzatoknak.
A teljes posztot itt olvashatod el:
„Nagyjából ingyenessé tette a helyközi közlekedést a kormány az ingázók számára, amolyan Horn Gyula-i utánérzésként. A 86%-os kötelező munkáltatói hozzájárulás és a 90%-os diákkedvezmény mellett ez minden további nélkül kijelenthető.
De miért is visszás így, ebben a formában ez az intézkedés? Mikor eddig pont az volt a probléma, hogy míg a gépkocsival közlekedőknek minden létező kedvezményt (ingyenparkolás, benzinársapka, benzinpénz emelése stb.) kitaláltak, a közösségi közlekedést duplán adóztatják és a cafeteria lehetőségét is eltörölték?
Először is, ez az intézkedés kísérletet sem tesz arra, hogy a helyi közösségi közlekedéssel bármilyen integráció, együttműködés lehessen. Ellenkezőleg, ez inkább
betámadásként
értelmezhető. Nem véletlen, hogy nem hivatkoztak a Deutschlandticket-re, hiszen annak pont az a lényege, hogy az összes városi közlekedést is bevonja a tarifaközösségbe. A vármegyebérlet semmilyen ilyennek még a szándékát sem tartalmazza.
A kormányzat következetesen tagadja az Európa-szerte jól működő közlekedési szövetségek rendszerét, és a mély szocializmus MÁV-MÁVAUT mindenhatóságát tolja.
Másodszor, kifejezetten kilóg a lóláb az árazásnál is, hiszen még az indoklásnál is megjegyzik, ez 50 Ft-tal olcsóbb, mint a Budapest-bérlet… nem végeztek itt semmilyen számítást, majd lesz valahogy.
Harmadszor, a városokat egyre durvább elvonásokkal (szolidaritási adó) sújtják, így azok egyre inkább képtelenek fenntartani a saját településükön belül a közösségi közlekedés rendszerét.
Mára ott tartunk, hogy az egyébként kormányzatilag agyonszeretgetett Debrecenben szégyenszemre leálltak a trolik és hétvégén a villamosok is… szóval az lesz, hogy a kormányzati járatokon ingyen lehet majd utazni a városon belül is, a városi járatokon meg ehhez képest durván fizetni kell… felsejlik a városok szántszándékkal bedöntésének lehetősége.
Negyedszer, a munkaerőpiacon eddig is feltűnő aránytalanság volt, hogy egy városlakó bérletét a munkáltató jellemzően nem térítette, míg a távolról ingázóét 86%-ban köteles volt téríteni. Mostantól ez a költség a töredékére csökken, így a városi munkavállalók versenyhátrányba kerülnek a saját településükön, hiszen nekik a bérükből még a közlekedésre is költeniük kell, míg másoknak szinte alig.
Ötödször, hiába írják, hogy a szolgáltatókat majd kompenzálni fogják a bevételkiesés miatt. Ez a hasonló intézkedéseknél soha nem történt meg és most sem fog megtörténni.
A MÁV csoporttól 50 milliárdot vontak el csak 2023-ban (várhatóan sem pályakarbantartásra, sem járműfelújításra nem jut, járműbeszerzés pedig nem lesz), és erre jön majd rá a kieső bevétel, ami szintén tízmilliárdokban mérhető. Ezt hívják úgy, va banque, vagy utánam a vízözön.
Hatodszor, a várhatóan megnövekvő – számítások persze nincsenek – forgalom kiszolgálására hiába ígérik, de nem lesz se többlet jármű, se többlet járművezető vagy kalauz (ez utóbbi már nem is fog kelleni, tényleg minek). A MÁV-Start minden negyedik járműve áll, és az elvonások miatt esélyük sincs azokat forgalomba helyezni.
Összefoglalva, a bevezetni kívánt vármegyebérlet konstrukció bár első hallásra nagyon pozitív intézkedésnek tűnik, és a népek bizonyára szeretni fogják, de valójában az egész intézkedéscsomag nem más, mint maga a velünk élő szocializmus, egy olyan politikai intézkedés, amit olyankor dobnak be a kormányok, amikor úgy érzik, osztogatni kell.
Ez így ebben a formájában csak egy politikai kampánylépés és az égvilágon semmi köze nincs a közlekedési szakmához. Sőt, következő lépésként a Budapest bérlet konstrukció felszámolása, a HÉV-ek MÁV-ba integrálása várható, amely egyszer már az 1950-es években megbukott, most is meg fog.”