Azonnali változást követelnek az oktatásban.
A közelmúlt meghatározó politikai megmozdulásai azok a tanár-diák tüntetései voltak, amelyek az oktatási rendszer fenntarthatatlanságáról szóltak.
Azóta a közvélemény megtudhatta, hogy a magyar jogrend
nem ismeri a polgári engedetlenség fogalmát,
amelynek következtében 14 pedagógust bocsátott el a Belügyminsztérium az állásából. Számos fővárosi és vidéki városban zajló tüntetések és az éppen két napja végett ért Tudásmenet, amely Miskolcról induló Budapestig gyalogos demonstráció céljai a következők:
- Érdemi és nyilvános párbeszédet az oktatás megújításáról
- Szüntessék meg a tanárok megfélemlítését és lejáratását
- Az érdekérvényesítést szolgáló sztrájkjog visszaállítását
- Önálló oktatási minisztérium létrehozását
- Esélyteremtő, minőségi oktatást óvodától az egyetemig
- Versenyképes és értékálló bérezést az oktatásban dolgozóknak
- 21. századi környezetet a tanuláshoz és a neveléshez
- Szakmai szabadságot, korszerű alaptantervet, szabad tankönyvválasztást
Mára világossá vált a kormány számára is, hogy nem lehetséges tovább a szőnyeg alá söpörni az oktatásba begyűrűzött problémákat. Nem új keletű jelenség a vidék Magyarországán, hogy a tanárok hiányát szaktudás nélküli oktatókra, vagy rosszabb esetben közmunkásokra bízzák.
A Partizán decemberi adásában számos oktatáskutató hívta fel a figyelmet már arra, hogy a mostani diákság körében egyre nagyobb problémát jelent a funkcionális analfabetizmus, a kulcskompetenciák alulműködése, vagy éppen a korai iskolai lemorzsolódás, amit csak tetéz a 16 évre leszállított tankötelezettség.
Ezek az oktatásban zajló jelenségek nemcsak az fiatal generációkat zárják béklyóba, hanem az
Magyarország közép- és hosszú távú gazdasági és társadalmi instabilitását is felerősítik.
Szent-Györgyi Albert magyar származású Nobel-díjas tudósunk szerint a ma osztálya, a holnap országát jelenti. Bízzunk benne, hogy az Orbán-kormány és a rendőrminiszter megszívleli az egyik legnagyobb magyar tudós intő szavait, és a holnap ifjúsága egy olyan országba születik, ahol
a tudás megbecsülendő, nem pedig üldözendő.