FRISS: Bonyolódik a történet — A legdurvább válságban is eszméletlen pénzeket ad az állam az iváncsai akkumulátorgyárra

Vajon ki jár jól ezzel?

Egy éve kapott 50 milliárdos támogatást az államtól az iváncsai akkumulátorgyár az infrastrukturális beruházásaihoz, de azóta a Mészáros és Mészáros Zrt. még 2,6 milliárd forintot kapott a gyárat kiszolgáló víziközművek megépítésére, illetve az útfejlesztésekre plusz 40 milliárdot, ami szintén nem szerepelt az eredeti rendeletben.

Az Átlátszó cikke szerint az iváncsai beruházás jelenleg a legnagyobb hazai beruházás: a dél-koreai tulajdonú SK Innovation 135 hektáron,

682 milliárdból

építi fel két komáromi gyára után harmadik magyarországi üzemét a Fejér megyei Iváncsa község határában.

Az építkezés az első ütemnél tart, a munkát a Garancsi István érdekeltségébe tartozó Market Építő Zrt. végzi 81 milliárd forintért.

A beruházás tervéről nem kérdezték meg az iváncsai lakosságot, az első lakossági tájékoztatót 2021 őszén tartották a témában, idén szeptemberben pedig rendeztek egy lakossági fórumot.

A helyiek közül sokan ekkor szembesültek azzal, hogy

a lakossági érdekeket felülírja az építkezés mielőbbi befejezése

és a gyártás tervezettnél korábbi megindítása.

Az iparterület és a lakóövezet közé ígért véderdő telepítése például még el sem kezdődött — hívja fel a figyelmet az Átlátszó.

Az állami tulajdonú Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) képviselőjének előadásából pedig az derült ki, hogy a gyárba irányuló és onnan jövő forgalom elsőbbséget fog élvezni a lakosok közlekedésével szemben — írják.

A lakosok szerint már most óriási dugók vannak a környéken, nem lehet közlekedni, noha megígérték, hogy két éven belül elkészül az útrendszer is a gyárhoz.

A gyárat kiszolgáló és a lakosságot „kompenzáló” fejlesztésekre összesen 90 milliárd forint közpénzt ad a kormány, de ez még valószínűleg nem a végösszeg.

Ezek a pénzek mind Mészáros Lőrincet gazdagítják: a víziközművek fejlesztését nettó 19,7 milliárd forintért csinálja a Mészáros és Mészáros Zrt., de szintén ez a cég nyerte el a szennyvíz-elvezetéshez kapcsolódó munkákat, amiket 7,3 milliárdért végzett volna, a projekt költségei viszont első körben 1,1 milliárd forinttal emelkedtek – ezt már a napi.hu írta meg.

Egy új döntés szerint a gyárban naponta keletkező 4000 köbméter tisztított szennyvizet az ún. Cikolai vízfolyás helyett a Duna sodorvonalába kell bevezetni, a vezetékek Dunáig való megépítése pedig 1,1 milliárdos plusz költség.

Egy további, 1,5 milliárdos emelés pedig azért szükséges, mert a végleges szennyvíztisztító-telep mellett egy „ideiglenes” telepet is meg kell építeni, mivel a gyárépítés tervezettnél korábbi befejezéséig a végleges szennyvíztisztító nem készül el.

Az Átlátszó arról is ír, hogy más fejlesztésekkel is igyekszik kompenzálni a kormány az iváncsaiakat, azaz még ebből is több milliárd jut a településnek.

Az akkumulátorgyárnak nemcsak a víz-, de energiaigénye is egy nagyvároséhoz mérhető, a gigaberuházás számára 150 megawatt villamos energiát kell biztosítani, a gázfogyasztás óránként 12 500 köbméter lesz.

Mindez a magyar hatóságok szerint a környezetre nem fog jelentős hatást gyakorolni, ezért

környezetvédelmi engedélyt és hatásvizsgálatot nem írtak elő a beruházó számára.

 

Valódi Hírek