Vajon ki jár jól ezzel?
Egy éve kapott 50 milliárdos támogatást az államtól az iváncsai akkumulátorgyár az infrastrukturális beruházásaihoz, de azóta a Mészáros és Mészáros Zrt. még 2,6 milliárd forintot kapott a gyárat kiszolgáló víziközművek megépítésére, illetve az útfejlesztésekre plusz 40 milliárdot, ami szintén nem szerepelt az eredeti rendeletben.
Az Átlátszó cikke szerint az iváncsai beruházás jelenleg a legnagyobb hazai beruházás: a dél-koreai tulajdonú SK Innovation 135 hektáron,
682 milliárdból
építi fel két komáromi gyára után harmadik magyarországi üzemét a Fejér megyei Iváncsa község határában.
Az építkezés az első ütemnél tart, a munkát a Garancsi István érdekeltségébe tartozó Market Építő Zrt. végzi 81 milliárd forintért.
A beruházás tervéről nem kérdezték meg az iváncsai lakosságot, az első lakossági tájékoztatót 2021 őszén tartották a témában, idén szeptemberben pedig rendeztek egy lakossági fórumot.
A helyiek közül sokan ekkor szembesültek azzal, hogy
a lakossági érdekeket felülírja az építkezés mielőbbi befejezése
és a gyártás tervezettnél korábbi megindítása.
Az iparterület és a lakóövezet közé ígért véderdő telepítése például még el sem kezdődött — hívja fel a figyelmet az Átlátszó.
Az állami tulajdonú Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) képviselőjének előadásából pedig az derült ki, hogy a gyárba irányuló és onnan jövő forgalom elsőbbséget fog élvezni a lakosok közlekedésével szemben — írják.
A lakosok szerint már most óriási dugók vannak a környéken, nem lehet közlekedni, noha megígérték, hogy két éven belül elkészül az útrendszer is a gyárhoz.
A gyárat kiszolgáló és a lakosságot „kompenzáló” fejlesztésekre összesen 90 milliárd forint közpénzt ad a kormány, de ez még valószínűleg nem a végösszeg.
Ezek a pénzek mind Mészáros Lőrincet gazdagítják: a víziközművek fejlesztését nettó 19,7 milliárd forintért csinálja a Mészáros és Mészáros Zrt., de szintén ez a cég nyerte el a szennyvíz-elvezetéshez kapcsolódó munkákat, amiket 7,3 milliárdért végzett volna, a projekt költségei viszont első körben 1,1 milliárd forinttal emelkedtek – ezt már a napi.hu írta meg.
Egy új döntés szerint a gyárban naponta keletkező 4000 köbméter tisztított szennyvizet az ún. Cikolai vízfolyás helyett a Duna sodorvonalába kell bevezetni, a vezetékek Dunáig való megépítése pedig 1,1 milliárdos plusz költség.
Egy további, 1,5 milliárdos emelés pedig azért szükséges, mert a végleges szennyvíztisztító-telep mellett egy „ideiglenes” telepet is meg kell építeni, mivel a gyárépítés tervezettnél korábbi befejezéséig a végleges szennyvíztisztító nem készül el.
Az Átlátszó arról is ír, hogy más fejlesztésekkel is igyekszik kompenzálni a kormány az iváncsaiakat, azaz még ebből is több milliárd jut a településnek.
Az akkumulátorgyárnak nemcsak a víz-, de energiaigénye is egy nagyvároséhoz mérhető, a gigaberuházás számára 150 megawatt villamos energiát kell biztosítani, a gázfogyasztás óránként 12 500 köbméter lesz.
Mindez a magyar hatóságok szerint a környezetre nem fog jelentős hatást gyakorolni, ezért
környezetvédelmi engedélyt és hatásvizsgálatot nem írtak elő a beruházó számára.