Drámaian romlik a köznevelés helyzete.
Közel 300 iskola- és óvodapszichológus írta alá azt szakmai állásfoglalást, amelyben felhívják a figyelmet a közoktatás problémáira és a gyermekek romló mentális egészségi állapotára.
Közleményükben úgy fogalmaztak:
„Intézményi munkánk során azt tapasztaljuk, hogy
a köznevelési rendszerben lévő gyermekek pszichés állapota aggasztóan romlik.
Az óvodákban a szorongás, a viselkedés- és figyelemzavar, az iskolákban ezek mellett a depresszió, pánik, önsértés vagy akár a súlyosabb mentális zavarok megjelenése rendszeresen előforduló jelenség lett”.
Az aláíró pszichológusok úgy látják, a hazai köznevelési rendszer jelenlegi gyakorlata nem felel meg a Gyermekjogi Egyezményben rögzített céloknak, és hosszú távon súlyosan veszélyezteti a gyerekek lelki jóllétét.
További probléma szerintük az is, hogy a tankötelezettség alsó határa 2019 szeptembere óta hat év, és az iskolaérettség megállapítását az óvodásokat ismerő szakemberek helyett kérdéses esetekben az oktatási hivatal munkatársai végzik.
Közleményükben kiemelték a túlterheltséget is, ami egyaránt vonatkozik a tanulókra és a pedagógusokra is. Mint írták, a tanulók munkaterheit vizsgáló hazai kutatások szerint
a diákok többet dolgoznak, mint a szüleik.
Ennek oka, hogy az általános iskolás alsó tagozatos gyerekek átlagosan heti 40-42 órát töltenek tanulással.
„A serdülőkorra jellemző biológiai változások feszültséget és labilitást keltenek a kamaszokban, az ehhez járuló túlzottan magas elvárások pedig akadályozzák az egészséges mentális fejlődésüket”.
Megjegyezték, a tanárok heti munkaideje is túllépi a megszokott 40 órát, hiszen átlagosan 50 óránál is többet dolgoznak hetente.
„A tananyag mennyisége erősen korlátozza az ismereteket összefüggéseiben láttató, elmélyült, élvezetes tanítást, a központosított oktatási gyakorlat pedig ellene hat a kreatív, szabad, alkotó-teremtő munkának. Mindez az alacsony társadalmi és anyagi megbecsülés mellett olyan érzelmi terhelést okoz a pedagógusoknak, amely akár már rövid távon is kiégéshez vezethet”.
Ezeken túl arra is felhívták a figyelmet, hogy a tananyag mennyisége mellett további probléma annak minősége is: szerintük nem képes igazodni sem a jelen kihívásaihoz, sem pedig a 21. századi gyerekek fejlődési jellegzetességeihez.
Jelezték, a felsorolt problémákat az óvoda- és iskolapszichológusi hálózat egyedül nem tudja megoldani.
„A leírtak alapján mi, az óvoda- és iskolapszichológusok szakmai közössége szélesebb körű társadalmi párbeszédet sürgetünk az oktatás reformjának szükségességéről, és szolidaritást vállalunk mindazokkal, akik a változtatás érdekében hallatják a hangjukat”
— írták.
(telex.hu)