Elérte őket az orbáni rezsiemelés.
Facebook-bejegyzésben jelentette be Vitézy Dávid, hogy jelentősen csökkentették több vasútvonalon a szerelvények kapacitását a nyolcszorosára drágult energiaárak következtében. A közlekedési államtitkár leírta, további költségcsökkentésre készülnek, bár szerinte az nem fogja érinteni az utasokat.
Vitézy Dávid változtatás nélkül idézzük alább:
📈 Az energiaárak drasztikus megugrása nemcsak nehéz helyzetbe hozza a vasútvállalatokat, de megváltoztatja a korábbi költségviszonyokat is, így érdemes lehet átalakítani a járművek működtetésének rendjét.
A MÁV-START 2021 szeptemberében 36 forintot fizetett 1 kilowattóra villamos energiáért,
idén szeptemberben a nyolcszorosát, 288 forintot.
🚆 Október 3-a óta ezért a MÁV-Start Budapest elővárosában hétköznap, a reggeli és délutáni csúcs között kisebb motorvonatokat üzemeltet, ott, ahol az ilyenkor jelentkező utasmennyiség ezt megengedi.
⚡ Budapest–Esztergom (2-es vonal): napi 4 vonat dupla Flirt helyett szóló Flirt.
⚡ Budapest–Veresegyház–Vác (71): napi 4 vonat dupla Flirt helyett szóló Flirt.
⚡ Budapest–Gödöllő (80a): napi 12 vonat dupla Flirt helyett szóló Flirt.
⚡ Budapest–Monor (100a): napi 4 vonat Kiss helyett szóló Flirt.
⚡ Budapest–Sülysáp (120a): napi 8 vonat dupla Flirt helyett szóló Flirt.
✂️ Természetesen a szét- és összecsatolásoknak van vágány- és időigényük, munkaerőigényük, ez adott esetben költségekkel is járhat, ezeket figyelembe véve lehet és érdemes bevezetni az ilyen intézkedéseket.
A felsorolt esetekben korábban, amíg olcsóbb volt az energia, nem érte meg napon belül csatolgatni a szerelvényeket, olcsóbb volt inkább a nagyobb szerelvényeket járatni kihasználatlanul. Ez változott meg drámaian az energiaár-robbanással.
📉 Október 3-tól menetrendváltásig, azaz idén december 10-ig a számítások szerint 122 millió forint megtakarítást hoznak ezek a változások.
A MÁV-Start, a TIM és a VPE alapjain létrejövő új országos közlekedésszervező szakembereivel már dolgozunk a december 11-től érvényes
hasonló, újabb módosításokon, hogy költséget tudjunk megtakarítani
a szolgáltatási színvonal esése nélkül.
🚂 Ha más miatt nem is lenne fontos, már önmagában az áramdrágulás miatt megérné az öreg Szili (V43) villanymozdonyokat korszerűre, energiahatékonyra cserélni.
Ezért döntött úgy a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) javaslatára a Kormány, hogy a MÁV-Start korábban megkötött keretszerződése alapján lehívunk 50 Siemens Vectron mozdonyt.
(Persze az új mozdonyokra mindenképp szükség van, a 60-as években készült V43-asok üzemkészsége romlik, és nem képesek 120 km/óránál gyorsabban vontatni.)
(Vitézy Dávid/Facebook)